Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
Klimatyzacja
Autor Wiadomość
audikom
Mechanik


Mój samochód: Xsara Picasso/XantiII /Citroeny XM,ZX,
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: B / B , G
Wersja:: van,AL4
Rok prod.:: 2004
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 18 Wrz 2011
Posty: 1223
Skąd: Puławy
Wysłany: 22 Maj 2021, 15:09   Klimatyzacja

Lubelskie i bliskie okolice
Czy mamy kogoś kto ogarnie sprawdzenie szczelności klimy
Czy można sprawdzić czy działa sprężarka na tzw. "na krótko"
Gdzieś czytałem że w niektórych autach można
Czy mamy na forum temat o klimach ,szukaj-ka nic mi nie znalazła

_________________
KK
 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 22 Maj 2021, 16:47   

Mozesz smialo sprawdzic samemu , pompujac klime powietrzem z kompresora najlepiej z podlaczonym manometrem do obwodu. Problemem jest podlaczenie (potrzebna jest specjalna koncowka) ale mozna to ominac , Polak potrafi. Mozna wykrecic zaworek (podobny do wentyla samochodowego) i po umocowaniu weza na koncowce do napelniania klimy , wpuscic powietrze do powiedzmy cisnienia 10 Bar i obserwowac przez dluzszy czas, czy cisnienie nie spada. Sposob ten jest znany przy wstepnym sprawdzaniu szczelnosci pustego systemu, gdyz sprawdzanie czynnikiem jest zabronione ekologia. Przynajmniej przy starym czynniku R 134a. Napelnia sie tez azotem , ale to robia profesjonalne warsztaty przy sprawdzaniu. Jesli cisnienie powietrza utrzymuje sie dluzszy czas na stalym poziomie swiadczy to o szczelnym ukladzie. Odnosnie cisnienia maksymalnego przyjmuje sie, ze uklad powinien wytrzymac cisnienie do 20 Bar, ale lepiej uzywac mniejsze cisnienie do sprawdzenia. Stare uklady moga sie posypac.
Odnosnie sprezarki klimatyzacji, normalnie jest ona chroniona przed zatarciem z braku czynnika specjalnym czujnikiem cisnienia, ale po napelnieniu powietrzem tez mozna krotko sprawdzic , czy sprezarka wlaczy sie . Generalnie mozna sprawdzac system klimatyzacji testerem , np. Lexia , ale pewnosci nie mam, czy Lexia ma taka funkcje , jak wymuszone wlaczenie kompresora? W wielu innych markach taka funkcja istnieje w testerach. Swoja droga musze to sprawdzic (Lexie). Czesto pracuje z nia, ale rzadko sprawdzam funkcjonowanie klimy.
Swoja droga warto sprawdzic samemu stan klimy, gdyz zaoszczedzi to wielu kosztow i ochroni przed nieuczciwoscia "fachowcow". No i mozna wczesniej wymienic uszkodzone elementy. Najczesciej w Citroenach padaja kondensatory (im nowsze auta, tym czesciej). Pocieszajace jest to, ze mozna je kupic za male pieniadze . Pojawienie sie jakiekolwiek plam olejowych na radiatorze kondensatora swiadczy o nieszczelnosci i koniecznosci wymiany na nowy element. Powodzenia

 
 
audikom
Mechanik


Mój samochód: Xsara Picasso/XantiII /Citroeny XM,ZX,
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: B / B , G
Wersja:: van,AL4
Rok prod.:: 2004
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 18 Wrz 2011
Posty: 1223
Skąd: Puławy
Wysłany: 22 Maj 2021, 17:46   

To jest myśl
Kompresor mam,fakt że mały garażowy ,ponoć ma dać do 9 bar
Taki zestaw https://allegro.pl/oferta/kompresor-olejowy-sprezarka-50l-gratis-zestaw-8w1-6355859814
Byłem wstępnie u mechanika,stwierdził brak czynnika
Podejrzewa nieszczelną chłodnicę,jednak rozgrzebanie i sprawdzenie szczelności,plus ewentualna wymiana chłodnicy podobno może nic nie dać
Może wtedy okazać się walnieta sprężarka(a koszta chłodnicy,robocizny) już poniesione,a później ewentualnie zawór, a to już razem, by grubo kosztowało
Więc próbuje dojść ładu,co i jak, tymczasem sam
Co to jest ten kondensator o którym piszesz
Dziękuje

_________________
KK
 
 
wojtis1990
Mechanik
Kudyba Wojciech



Mój samochód: Citroen XM / Xantia /C5 / Picasso
Poj. silnika (cm3): 2.1TD 2.0HDI 1.8
Paliwo: ON/PB/LPG
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 1992
Pomógł: 230 razy
Dołączył: 03 Maj 2013
Posty: 4381
Skąd: Kraśnik
Wysłany: 23 Maj 2021, 05:11   

Ja za sprawdzenie szczelności z kontrastem płaciłem 50 zł.

_________________
Google album XM
Google album Picasso
Google album Mitsubishi MT1601D 4X4
Google album TZ4K14
 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 23 Maj 2021, 09:23   

Kondensator klimatyzacji to prawidlowa nazwa chlodnicy, gdyz to w niej nastepuje kondensacja czynnika. Mysle, ze caly Twoj problem moze dotyczyc tylko kondensatora, gdyz reszta systemu klimatyzacji raczej jest mocna w Citroenach. Aluminium uzyte na radiatory niestety bardzo szybko koroduje i rozsypuje sie wrecz w palcach. We wszystkich pojazdach w ktorych wystepowaly problemy z klima, to wlasnie kondensator byl winny. Oczywiscie auta bezwypadkowe. W powypadkowych czesto problem dotyczy rowniez rurek klimatyzacji. Odnosnie kompresora: jego stan latwo okreslic , gdy jest to typ ze sprzeglem zewnetrznym. Sprawdzamy, czy wirnik obraca sie bez zaciec, mozemy tez podlaczyc 12V pod zacisk sprzegla i sprawdzic, czy sprzeglo dziala. Gorzej natomiast z kompresorem sterowanym zaworem wewnetrznym. Tam sprawdzimy jego stan tylko po uruchomieniu ukladu klimatyzacji.

 
 
audikom
Mechanik


Mój samochód: Xsara Picasso/XantiII /Citroeny XM,ZX,
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: B / B , G
Wersja:: van,AL4
Rok prod.:: 2004
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 18 Wrz 2011
Posty: 1223
Skąd: Puławy
Wysłany: 23 Maj 2021, 09:38   

wojtis1990 napisał/a:
Ja za sprawdzenie szczelności z kontrastem płaciłem 50 zł.

Witaj
Czy pamiętasz jak to się działo,ile to trwało

_________________
KK
 
 
audikom
Mechanik


Mój samochód: Xsara Picasso/XantiII /Citroeny XM,ZX,
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: B / B , G
Wersja:: van,AL4
Rok prod.:: 2004
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 18 Wrz 2011
Posty: 1223
Skąd: Puławy
Wysłany: 23 Maj 2021, 09:49   

Cytat:

Ok.
Tymczasem zbieram wiedzę w temacie
W ostatnią sobotę maja mam wyjazd do W-wy,więc tymczasem nie będę grzebał aby co nie schrzanić
Z wymianą kondensatora/chłodnicy się zapoznałem,ponoć nie jest trudna i straszna
Cena za chłodnicę, podobnie +/- 200 zł,producentów kilku

_________________
KK
 
 
waldek40

Mój samochód: citroen C5
Poj. silnika (cm3): 2.0
Paliwo: benzyna/lpg
Wersja:: MK2 LIFTBACK
Rok prod.:: 2005
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 21 Mar 2020
Posty: 152
Skąd: Warszawa
Wysłany: 23 Maj 2021, 10:52   

jeśli będziesz napełniał układ powietrzem w celu znalezienia nieszczelności to wiedz że należało by wymienić osuszacz

 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 23 Maj 2021, 17:57   

waldek40 napisał/a:
to wiedz że należało by wymienić osuszacz


Wymienic bo? W tej ilosci powietrza jest tyle wilgoci, ze osuszacz bedzie do wyrzucenia? A przeciez jesli klima jest nieszczelna to pije wode z atmosfery przez dlugi czas i jakos nie pisales o wymianie osuszaca?A napelnienie ukladu swiezym powietrzem pod cisnieniem nie zmieni wilgotnosci ukladu w duzym stopniu.
Generalnie filtr powinno wymieniac sie co jakis czas, ale to jest teoria, dotyczy nowych instalacji ( chodzi o korozje elelmentow sprezarki ) , ale w starym ukladzie , w aucie wartym tyle, ze kazda awaria czesto oznacza wyrok na samochod, istotne jest aby klima podzialala jeszcze troche przy najmniejszych nakladach. Mysle, ze w aucie prawie 20 letnim mozna troche przymknac oko, a po za tym kondensatory w Citroenach sprzedawane sa w komplecie z nowym filtrem ( jest po prostu umieszczony na kondensatorze).

Swoja droga , to jeszcze nie spotkalem warsztatu w ktorym wymienia sie filtr/osuszacz ze wzgledu na wilgoc w ukladzie. Z reguly wszyscy po sprawdzeniu szczelnosci napelniaja czynnikiem i gotowe. Nie znajac historii ukladu w danym samochodzie napelniaja i na zasadzie: jakos to bedzie, wazne, ze klient zadowolony zaplaci. Zgadzam sie, ze stary filtr moze sie rozsypac i wtedy dochodzi do zatkania ukladu (widzialem takie przypadki, bardzo rzadkie ), ale przeciez nikt sie tym nie przejmuje.
Generalnie : uklad szczelny - napelniamy, uklad nieszczelny - wymieniamy chlodnice (razem z osuszacem) i po sprawie
Jeszcze jedno. Czesto stare polaczenia zasniedzieja i jest duzy problem z odlaczeniem kondensatora od ukladu. Warto zachowac ostroznosc aby nie uszkodzic zlaczy, bo przeciez trzeba podlaczyc nowy kondensator. Warto tez wymienic uszczelki w zlaczach.
Ostatnio wymienialem w swoim samochodzie. Pracy na 15 min, a zajelo mi to prawie pol dnia, bo nie moglem rozlaczyc rurek od kondensatora. 11 lat zrobilo swoje . Na szczescie nic nie polamalem, ani nie uszkodzilem i klima dziala. Pozdrawiam

 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 24 Maj 2021, 11:12   

Pytales , jak dlugo trwa sprawdzenie szczelnosci ukladu ? Otoz generalnie sprawdza sie na maszynie do klimatyzacji. Test trwa okolo pol godziny ( ustawienia mozna zmieniac ) . Maszyna wytwarza proznie ( do 1mBar ) i jesli to podcisnienie nie zmieni sie w przeciagu np. 3 min, maszyna uznaje uklad za szczelny. Najlepszym sprawdzianem jest ilosc czynnika pozostala w ukladzie przy serwisie klimy. Robimy to co maks. 3 lata, ale czesto dopiero wtedy, gdy klima przestaje dzialac. Odciagamy stary czynnik i wiemy jak ilosc rozni sie od stanu nominalnego. W/g norm europejskich dopuszcza sie maksymalnie ubytek rzedu 15 % po dwoch latacn uzywania klimy. Jesli ubytek jest wiekszy nabijanie nowym czynnikiem jest zabronione. Konieczna naprawa szczelnosci ukladu. Tyle teorii. W praktyce napelnia sie uklad nowym czynnikiem i nie ma gwarancji, ze czynnik nie zniknie po paru dniach (podobnie jak powietrze z opony, gdy siedzi w niej maly gwozdzik- ciezko to sprawdzic i znalesc miejsce wklucia, a powietrze uchodzi ). Ekologia rzadzi, ale czesto sie ja omija, bo jest nieludzka.
Wracajac do sprawdzania : mam pomysl na sprawdzenie stanu szczelnosci. Wykrac zawoek z jednej koncowki do nabijania (najlepiej tej cienszej) naloz na to waz gumowy z opaska, z drugiej strony wcisnij w waz wentyl samochodowy z kola ( mozna dostac w wulkanizacji, moze byc stary) , tez skrec z opaska. Napelnij uklad powietrzem z kompresora do powiedzmy 5 Bar i po paru godzinach, albo dniach mozesz sprawdzic cisnienie w ukladzie manometrem- powinno byc identyczne, jak przy napelnianiu. Jesli bedzie spadek cisnienia - uklad jest nieszczelny, albo problem z uszczelnieniem weza i zaworu. Dla pewnosci warto odlaczyc przewod elektryczny od sprezarki, gdyz praca jej na sucho moze ja zniszczyc, a przy cisnieniu w ukladzie wlaczenie klimy skutkuje wlaczeniem sprezarki. Mozemy to pominac, jesli w okresie proby nie bedziemy uruchamiac silnika. Na wszystko sa sposoby , wystarczy tylko troche myslec.

 
 
waldek40

Mój samochód: citroen C5
Poj. silnika (cm3): 2.0
Paliwo: benzyna/lpg
Wersja:: MK2 LIFTBACK
Rok prod.:: 2005
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 21 Mar 2020
Posty: 152
Skąd: Warszawa
Wysłany: 24 Maj 2021, 15:05   

jako ciekawostkę dodam że sprawdzając szczelność układu klimatyzacji metodą na podciśnienie nie zawsze wyjdzie że układ jest nieszczelny a później nabijając czynnikiem czynnik się ulotni, rzadko to się zdarza ale zdarza,są przewody aluminiowe połączone z gumowymi, i nieraz na tym odcinku gumowym jest mała nieszczelność i gdy robimy podciśnienie to taka nieszczelność potrafi się zasklepić i oszukać wynik pomiaru, ale jak już napisałem rzadko to się zdarza

 
 
wojtis1990
Mechanik
Kudyba Wojciech



Mój samochód: Citroen XM / Xantia /C5 / Picasso
Poj. silnika (cm3): 2.1TD 2.0HDI 1.8
Paliwo: ON/PB/LPG
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 1992
Pomógł: 230 razy
Dołączył: 03 Maj 2013
Posty: 4381
Skąd: Kraśnik
Wysłany: 24 Maj 2021, 18:11   

Cytat:
Witaj
Czy pamiętasz jak to się działo,ile to trwało

Z godzine sprawdzenie z kontrastem.

_________________
Google album XM
Google album Picasso
Google album Mitsubishi MT1601D 4X4
Google album TZ4K14
 
 
audikom
Mechanik


Mój samochód: Xsara Picasso/XantiII /Citroeny XM,ZX,
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: B / B , G
Wersja:: van,AL4
Rok prod.:: 2004
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 18 Wrz 2011
Posty: 1223
Skąd: Puławy
Wysłany: 24 Maj 2021, 21:31   

Dziękuje za rady
Tymczasem znalazłem stronkę z częściami do klimy pikusia

https://www.iparts.pl/aut...548-100354.html

_________________
KK
 
 
audikom
Mechanik


Mój samochód: Xsara Picasso/XantiII /Citroeny XM,ZX,
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: B / B , G
Wersja:: van,AL4
Rok prod.:: 2004
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 18 Wrz 2011
Posty: 1223
Skąd: Puławy
Wysłany: 2 Lipiec 2021, 20:34   

Zakończę temat
Dobrze zorientowany mechanik sprawdził szczelność azotem,kilka minut,bardzo duży ubytek ciśnienia
Ocena ,skraplacz do wymiany,bo tylko on daje takie ubytki,z rurek czy gdzie indziej nic nie było słychać bo wg. niego przy malutkich nieszczelnościach by syczało
Sprawdził cewkę na krótko,działa
Sprężarkę określił jako wersje korzystną,tanią bez zaworu w środku
Za te kilka minut zażyczył sobie 50zł
Za wymianę skraplacza i nabicie 1000 zł ,tu zwątpiłem,przesadził
Zaryzykowałem,kupiłem skraplacz za 170 zł (firma Abakus),były i sporo droższe,ale stwierdziłem że one i tak wszystkie skośnookie
Co ciekawe kupiłem wiadomo gdzie,w mieście Łodzi w poniedziałek ok 12 ,we wtorek o tej porze miałem ją kurierem w domciu (przesyłki opłacone w promocji, raz w roku 50 zł)
Jednak coś potrafimy organizować
A te nasze barany chcą niszczyć Inpost
Skraplacz wygląda porządnie
Wymieniłem go sam,bez demontażu chłodnicy (wg znalezionej instrukcji dobrego człowieka)
Zajęło mi to kilka godzin i porysowane ostro ręce,jednak myślę że sprawny mechanik zrobił by to w godzinkę
Uszczelniacze znalazłem u znajomego mechanika,on też po wszystkim,sprawdził mi szczelność metodą na hydrogen,podłączył automat do nabijania,który jeszcze sprawdzał po swojemu,próżnią i tak dalej
Weszło ok 650 czynnika
Przy okazji wymieniłem olej w silniku i płyn wspomagania (olej i płyn mój)
Za tę robociznę i czynnik zapłaciłem 250 zł
Próba,klima na minimum,chodzi,chłodzi,czasem pojawia się dziwny zapach w aucie
Pytam kiedy jakaś kontrola,za rok przed sezonem obadamy czy ubyło i ile
Ustawiłem 22 stopnie na automacie i hula,odpukać niech tak hula jak najdłużej

_________________
KK
 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 3 Lipiec 2021, 10:21   

Brawo! Zuch! Podsumowujac : Wlasnie na tym polega idea forum, wzajemne pomaganie sobie w miare najprostszy sposob jak ominac monopol "specjalistow". przeciez mozna dac sobie spokoj i kupowac nowe samochody przy kazdej malej usterce. Mozna tez zakasac rekawy i przy pomocy ludzi majacych wiedze samemu pokonac problemy w naszym autku. Oszczedzamy pieniadze , a i smak sukcesu jest niepowtazalny.
Gratuluje i zycze dalszych sukcesow. A "fachowcy" niech dalej naciagaja niekumatych na koszty i strasza problemami...

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA