Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
Błąd P0420
Autor Wiadomość
Adam1965

Mój samochód: Xara Picasso
Poj. silnika (cm3): 1.6 NFU
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Family
Rok prod.:: 2008
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 09 Lis 2022
Posty: 214
Skąd: Chełmek
Wysłany: 16 Listopad 2022, 18:05   Błąd P0420

Jak w tytule. Wywalało checka i błąd stały p0420


Na stacji SKP spaliny poniżej normy .
Sonda druga skacze jak pierwsza a diagnosta twierdzi że jest wszystko w porządku z katalizatorem.Taką wiedzę posiadają diagności .

Na razie wkręciłem emulator ( tulejkę) i błędu jeszcze nie ma.
Ale teraz pytanie czy można dostać wkład katalizatora.
W sensie że widziałem wkłady na allego ale chciałem się dowiedzieć czy ktoś to robił ( wymieniał wkład) i czy są jakieś sklepy polecane przez forumowiczów



CITROEN P0420.png
Plik ściągnięto 28 raz(y) 852,15 KB

 
 
jarulis
Mechanik



Mój samochód: C5
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Sedan
Rok prod.:: 2010
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 491
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 17 Listopad 2022, 14:41   

Zakłady specjalizujące się w wydechach robią takie wymiany. Na dowolną normę Euro ;)
Pytałem kiedyś w Gawrońscy SC w Katowicach i była taka możliwość. Ostatecznie tego nie robiłem, bo wystarczyło wymienić plecionkę.

_________________
Pozdrawiam! Jarek

https://www.pajacyk.pl/#index
 
 
Adam1965

Mój samochód: Xara Picasso
Poj. silnika (cm3): 1.6 NFU
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Family
Rok prod.:: 2008
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 09 Lis 2022
Posty: 214
Skąd: Chełmek
Wysłany: 17 Listopad 2022, 18:37   

Dzięki. Wymienić wkład to sam zrobię tylko na razie musiałbym rozebrać mojego aby zmierzyć średnicę i długość. Myślałem że ktoś co robił osobiście wymianę poda wymiary

 
 
sasun71
Mechanik
Krzysztof:)



Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015
Pomógł: 175 razy
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 4242
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 17 Listopad 2022, 19:15   

To co podaje to przykład kiedy można kupić gotowy zamiennik i tak jest w opisie aukcji-przed zakupem się trzeba upewnić, bo zdjęcie poglądowekatalizator ,mając na uwadze po ile sie sprzedaje katalizator używany na wagę z opla corsy rok 1994 przed złomowaniem za 3600zł kiedy za auto jest z nim lub bez aby 300zł..

 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 17 Listopad 2022, 20:13   

Mimo wszystko sprawdzilbym najpierw dokladnie stan wydechu. W wielu wypadkach ten blad powstaje z powodu nieszczelnosci ukladu i falszowaniu parametrow przez falszywe powietrze. Nowoczesne silniki z dwiema sondami sa bardzo czule na zaburzenia. Autoadaptacja prowadzi do powstawania wielu calkiem falszywych bledow. Czesto mechanicy zle interpretuja objawy i zaczyna sie wymiana calkiem niepotrzebnie elementow wskazywanych przez bledy. Nagminnie wymienia sie sondy tylko z powodu bledu, nie szukajac przyczyn tego bledu. Nawet stara swieca , przytkany, czy tez lejacy wtryskiwacz, falszywe powietrze przed sonda pierwsza, czy tez druga, nadpalony zawor , czy nawet niespalony olej w wydechu , wypadajacy zaplon i wiele innych daja tez blad P0420. Radze najpierw dokladnie przeanalizowac stan silnika, a dopiero jako ostatecznosc wymienic katalizator. W calej mojej karierze mechanika tylko raz zmuszony bylem do wymiany katalizatora i to po dlugiej jezdzie z domieszka diesla w paliwie z powodu stopienia kata. Jezdzilem tez silnikiem v6 3.0 bez katalizatorow na gazie i przy dobrej regulacji i sprawnosci silnika nie mialem zadnego bledu skladu spalin i zadnego bledu katalizatora. Zastanow sie bardzo przed decyzja o wymianie kata. Przyjrzal bym sie dokladnie korekcjom dlugoterminowym i byc moze tutaj znadziesz jakies anomalie.

 
 
Adam1965

Mój samochód: Xara Picasso
Poj. silnika (cm3): 1.6 NFU
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Family
Rok prod.:: 2008
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 09 Lis 2022
Posty: 214
Skąd: Chełmek
Wysłany: 17 Listopad 2022, 21:28   

Główna anomalia to brak prawie połowy katalizatora jak widać na zdjęciu.
Wydech mam już zakupiony nowy oprócz katalizatora.
Spalanie mam w porządku 8.4 , świece są czyściutkie (spalanie prawidłowe) tak stare jaki nowe.

Korekta na wolnych ok. 1.5

Nieszczelny wydech ma wpływ ale blisko drugiej sondy .
Nieszczelności pomimo że wydech jest stary nie widać i nie czuć.
Jazda z sondą z emulatorem i błędu nie ma .Sonda druga się trochę uspokoiła i jest dobrze.



dejnekomirek napisał/a:
Jezdzilem tez silnikiem v6 3.0 bez katalizatorow na gazie i przy dobrej regulacji i sprawnosci silnika nie mialem zadnego bledu skladu spalin i zadnego bledu katalizatora



O jakiej regulacji mówisz na Pb?
Przecież druga sonda ma właśnie wyłapywać złą pracę katalizatora i ona właśnie pokazuje jego stan .
I w momencie gdy pracuje tak jak pierwsza to świadczy że kata nie ma lub jest dziurawy.
Błąd nie zawsze wyskakuje od razu ale po jakimś czasie go wywali.


Auto już po zakupie na drugi dzień wywaliło błąd czyli sprzedawca już takiego mi sprzedał.
Nie mam do niego pretensji bo zostawiłem u niego Pandę w stanie też do roboty.
A XP mi bardzo podpasowało więc robię go tak aby na klika lat wystarczyło.
W grudniu lub w styczniu montuję LPG a gazownik jest porządnym fachowcem i druciarstwa( emulator) nie przyjmuje.


Co do katalizatorów to wiem że te zamienniki nigdy nie będą jak fabryczne ale na razie musi być .
Gdy się rozleci ten to będę myślał o strumienicy w puszkę albo przelotce i usunięciu drugiej sondy ze sterownika

 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 18 Listopad 2022, 00:10   

No i niech tak zostanie. Kazdy silnik ma swoje usterki i swoje narowy. Doprowadzenie go do stanu idealnego oznacza korekcje dlugoterminowe w zakresie +/- 5% i sklada sie na to wiele skladnikow. Nawet male pekniecie w kolektorze wydechowym moze zaburzac wskazania sond i wywolywac bledy. Jesli doprowadzisz spalanie do idealnego stanu, nawet brak katalizatora nie wywali bledu zlej pracy katalizatora.

 
 
Adam1965

Mój samochód: Xara Picasso
Poj. silnika (cm3): 1.6 NFU
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Family
Rok prod.:: 2008
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 09 Lis 2022
Posty: 214
Skąd: Chełmek
Wysłany: 18 Listopad 2022, 16:28   

dejnekomirek napisał/a:
Jesli doprowadzisz spalanie do idealnego stanu, nawet brak katalizatora nie wywali bledu zlej pracy katalizatora


Żartujesz?
Jeszcze raz zapytam po co w takim razie producenci zamontowali drugą sondę jako diagnostyczną?
Jak może nie wywalić błędu katalizatora jeżeli to ona sprawdza jego stan?
Zgodzę się z Tobą tylko w przypadku LPG gdzie można na niektórych sterownikach LPG ustawić emulację sondy.
Ale nie w przypadku Pb.
Chyba że ktoś zamontował emulator na Pb


A tym bardziej przy wypalonym katalizatorze.

Z tego co widzę u siebie to usterkę lejących wtrysków które najprawdopodobniej miał Austriak ( właściciel poprzedni) ktoś naprawił ale co uszkodziła to już zostawione .
I poszło do mnie

Ale to do opanowania.

 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 18 Listopad 2022, 19:44   

Moze Cie to dziwi, ale tak to dziala. Sterownika silnika nie obchodzi stan katalizatora, on ma zadane odpowiednie wartosci sond i jesli dzialaja one z prawidlowymi wartosciami wszystko jest w porzadku. Natomiast, jesli zakres wskazan drugiej sondy zaczyna falowac, wartosci ida w gore, albo w dol, pojawia sie alarm, najczesciej niesprawnosc katalizatora (P0420). Jesli mieszanka zbyt bogata silnik kopci na czarno , jesli zbyt uboga wzrasta temp. spalin. Zawsze jest alarm, bo przeciez OBD zostalo stworzone do sprawdzania emisji spalin. Jesli nie ma w silniku przyczyn zmiany skladu mieszanki poza zakres , sterownik nawet nie odkryje braku kata. Jezdzilem C5 V6 3.0 bez zadnego kata (ma ich trzy) i bardzo rzadko zdarzala sie kontrolka silnika. Najczesciej po jezdzie z niedomaganiem jednej cewki. Tyle, ze wydech byl idealnie szczelny i zawsze dbalem o dobry stan swiec i korekcje dlugoterminowe. Nawet na badaniu skladu spalin przechodzil bez problemu test . Nikt nigdy nie zauwazyl, ze tak naprawde silnik nie ma zadnego katalizatora. Kupilem w takim stanie ten pojazd i odkrylem, ze wszystkie puszki sa puste.
Najwazniejsza jest prawidlowa mieszanka i czyste spalanie. Niewazne na jakim paliwie jezdzi silnik, istotna jest dobra regulacja skladu mieszanki, w efekcie czystosc spalin.

Dlaczego uwazasz , ze Twoj pojazd mial lejace wtryski? W takim przypadku mialbys kat zapchany sadzami, a nie wypalony. Taki proces zachodzi przy zbyt ubogiej mieszance, domieszce diesla, albo zlym ustawieniu zaplonu i rozrzadu.
Emulator przy gazie sekwencyjnym to porazka gazownika. Takie cudo stosowalo sie przy 1 i 2 generacji LPG. Dzisiaj sa systemy, ktore scisle wspolpracuja ze sterownikiem silnika i same wprowadzaja poprawki skladu. To juz jednak inny temat, inna bajka.

Jesli dalej masz watpliwosci na ten temat, poszukaj w necie materialow na temat spalania w silnikach i kontroli skladu spalin.
To i tak jest Twoje auto i to Ty musisz wybrac najlepsze rozwiazanie. Powodzenia.
Dzisiaj mialem Golfa z identycznym, jak Twoj bledem i na sto procent nieszczelnosc wydechu wywolala ten blad.

 
 
Adam1965

Mój samochód: Xara Picasso
Poj. silnika (cm3): 1.6 NFU
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Family
Rok prod.:: 2008
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 09 Lis 2022
Posty: 214
Skąd: Chełmek
Wysłany: 18 Listopad 2022, 21:00   

dejnekomirek napisał/a:
Taki proces zachodzi przy zbyt ubogiej mieszance, domieszce diesla, albo zlym ustawieniu zaplonu i rozrzadu.


Oraz zbyt długiej i ostrej jeździe .
Gdy wtryski podlewają i dużo się jeździ np. po mieście a potem wyjedzie na autostradę i pokonuje odcinki kilkaset kilometrów to odłożony nadmiar sadz czy resztek paliwa podczas wypalania się katalizatora może go wytopić.


U mnie na dzień dzisiejszy
Rozrząd wymieniłem( pasek był stary nawet nie dało się odczytać napisów, ale blokady weszły bez problemu a napinacz był w szczerbince troszkę tylko cofnięty , ale nie wychodził poza nią) czyli rozrząd był ok.

Świece jak na zdjęciu. To były stare a nowe po wymianie i zrobieniu ok 100 km takie same.
Fajki w cewce czyściutkie bez nalotu.
Uszczelka przepustnicy wymieniona na nową . Przepustnica wyczyszczona. Położenie przepustnicy to 20 i to mi się trochę nie podoba bo we wszystkich moich poprzednich autach było max 7
Ale nie mam danych diagnostycznych do XP więc nie wiem czy tak powinno być.
Spalanie jak pisałem 8.4 .

Korekta 1.5 ,krótka się waha -2 do +2

Spaliny na pomiarze wychodzą poniżej normy , u mnie było 0.18 a norma 0.30

Co jeszcze można sprawdzić ?

 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 18 Listopad 2022, 22:34   

Pisales wczesniej o pracy sondy diagnostycznej (II), ze byla plywajaca i na tym skoncentruj sie. Cos musi zaburzac jej wskazania. Prawdopodobnie nieszczelnosc wydechu miedzy pierwsza sonda , a druga. To moze byc nawet male pekniecie , a bedzie falszowac pomiar sondy, nieszczelnosc kolektora do glowicy, pekniecie samego katalizatora, nieszczelnosc miedzy kolektorem a katalizatorem.
Korekte masz dobra , ona zmienia sie nawet od rodzaju jazdy, krotkie , dlugie odcinki, jazda oszczedna , jazda z butem, itp. Do +/- 5 % jest dobra, w normie. Powyzej +/- 15 % zle, a po 20 % zapala sie lampa OBD i pojawia blad. Jesli opanujesz(znajdziesz) blad drugiej sondy powinno byc dobrze.

 
 
Adam1965

Mój samochód: Xara Picasso
Poj. silnika (cm3): 1.6 NFU
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Family
Rok prod.:: 2008
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 09 Lis 2022
Posty: 214
Skąd: Chełmek
Wysłany: 20 Listopad 2022, 17:13   

Diagbox pokazał też błąd zestarzenia katalizatora ale pisało ze to błąd przemijający.

Po założeniu katalizatora sprawdzę co się dzieje dalej.
Znalazłem w Digboxie że można sterownik silnika przyuczyć do katalizatora.
Jak się trochę ociepli to sprawdzę dokładniej co to za opcja

 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 20 Listopad 2022, 21:30   

To co nazywasz przyuczeniem to po prostu powrot do mapy wzorcowej. Wskazane przy czyszczeniu przepustnicy, jej wymianie i wymianie wszelkich komponentow majacych wplyw na sklad mieszanki. Wskazane tez , aby co jakis czas zresetowac uklad. W testerze jest dokladny opis , jak to zrobic.
Sterownik w zaleznosci od typu jazdy , zmiany parametrow pracy adoptuje sie do optymalnych wartosci nastawow mapy. Jesli cos zaburza ten stan , mapa moze sie rozjechac i wtedy wskazane jest przyuczenie nowej mapy. Oczywiscie po usunieciu przyczyn. Tak to funkcjonuje w nowoczesnych sterownikach, ze robi sie automatyczna autoadaptacja do zmiany parametrow. Dlatego tez bardzo duze znaczenie ma falszywe powietrze w silniku na sklad mieszanki i adaptacje. Nie tylko w wydechu, ale rowniez w odmie i ukladzie dolotowym. To mialem na mysli , piszac o poprawnej regulacji silnika. To musi byc optymalne. Wtedy tez brak bledow. W Lexii , ani w diagboxie nie znajdziesz wartosci korekcji dlugoterminowej. Mozna to odczytac innymi testerami, np. ELMem.

 
 
Adam1965

Mój samochód: Xara Picasso
Poj. silnika (cm3): 1.6 NFU
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Family
Rok prod.:: 2008
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 09 Lis 2022
Posty: 214
Skąd: Chełmek
Wysłany: 20 Listopad 2022, 22:03   

dejnekomirek napisał/a:
Tak to funkcjonuje w nowoczesnych sterownikach, ze robi sie automatyczna autoadaptacja do zmiany parametrow.


Mam Forda Fusion 2010 r.i nie ma takiej opcji w Forscanie.
Fiat panda też nie było.
W Merivie były tylko lambdy i przepustnica.
Astra H 2010 też nie ma .

Inaczej to jest jednak w Citroenach.
Przyuczanie katalizatora.

 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 21 Listopad 2022, 09:47   

Kazdy system OBD funkcjonuje aktualnie z autoadaptacja mapy. W kazdym mozna zrobic reset ustawien do mapy podstawowej. Nie we wszystkich markach jest to ogolnie dostepne, czesto te funkcje ukryte sa pod przeroznymi pozycjami. Duza role odgrywaja tez umiejetnosci tlumaczy, znamy to z pokretnych nazw uzywanych do okreslania roznych funkcji w tlumaczeniu Lexii. To sa tylko ludzie i czasami z braku wystarczajacej wiedzy wymyslaja dziwne okreslenia.
Istotne jest , abysmy potrafili rozpoznac "co autor mial na mysli" piszac bzdurne czasami slowo.
Widze, ze nie zapoznales sie doglebnie z Forscanem . To naprawde potezne narzedzie diagnostyczne, wydajace sie prymitywnym. Ma bardzo duze mozliwosci. Tyle, ze w Lexii jest to proste do znalezienia. Czesto jest to duzy problem dla ludzi nie majacych pojecia jak sie tymi narzedziami poslugiwac. Czesto konczy to sie duzymi problemami dla samochodu. Generalnie brak wiedzy konczy sie zle. :-)

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA