Jak Wam wiadomo Citroen XM
słynie z niezawodnej instalacji elektrycznej. Jedną z częstych
usterek jest uszkodzenie maty grzewczej w siedzeniach i
w fotelach nieużywanych na co dzień
czyli tylnej kanapie. O zaletach podgrzewanych skorzanych
siedzeń w zimie nie muszę nikogo przekonywać.
Potrzebne materiały i sprzet:
-klucz 13 najlepiej nasadowy
-klucz 16 najlepiej nasadowy
-wkrętak krzyżakowy
-komplet torxow
-wkrętak płaski
-szczypce boczki
-wąskie szczypce monterskie
-wiertarka bądź wkrętarka
-lutownica + akcesoria
-paczka mocnych raksow 3,6 x 200mm 50szt
-wkręty samowiercące O 3,5 x 15mm 10 szt
-tkaninowa taśma dwustronna
-butapren
-zręczne ręce
Zaczynamy od demontażu fotela. Przykręcony jest do podłogi
dwoma śrubami na klucz 16 z tyłu i dwoma nakrętkami 13 z
przodu. Tylne śruby są pod plastikowymi nakładkami
przykręconymi na wylot przez podłogę wkrętami. Mogą ciężko
wychodzić.
Jak już mamy wyciągnięty fotel trzeba odpiąć pas
bezpieczeństwa.
Nie zapomnijmy oczywiście rozłączeniu instalacji elektrycznej.
Na pierwszy ogień bierzemy siedzisko. Brzeg tapicerki jest
wciśnięty w rowek spodniej części stelaża plastikowego co
widać na zdjęciu. Delikatnie wkrętakiem wyciągamy rant
poszycia z lamowką. Następnie zobaczymy, że poszycie jest
przytwierdzone do gąbki za pomocą małych stalowych kołeczek,
spinających druty wszyte w poszycie i zatopione w gąbce.
Tniemy je wszystkie bez litości uważając by nie nadwyrężyć
płociennych kieszeni w poszyciu.
ZDJĘCIE NR 1
Element grzejny składa się z ażurowej maty gąbkowej z
wmontowanymi harmonijkami z drutu. Drut był przepalony w
przejściu pomiędzy segmentami.
ZDJĘCIE NR 2
A w rzeczywistości nadłamany w kilku miejscach. Naprawiamy
wszystko lutując i naciągając koszulkę termokurczliwą.
ZDJĘCIE NR 3
Może zachodzić konieczność naprawy połączeń przy termostacie
gdzie tez ułamują się kable. Gąbka da się rozwarstwić bez
trudu. Do jej ponownego sklejenia użyjemy dwustronnej taśmy
tkaninowej (do nabycia w Castoramie) Pamiętajmy o
zabezpieczeniu wolnych końcow kabla.
ZDJĘCIE NR 4
Teraz po sprawdzeniu obwodu elektrycznego i przystępujemy do
zakładania tapicerki. W tym celu w odpowiednich miejscach
przewlekamy raksy. Starannie zapinamy je nie zaciągając na
poszyciu i dopiero po ułożeniu całego rzędu zaciągamy
odcinając wolne końce. Układamy całość i zapinamy wokoł ramki.
ZDJĘCIE NR 5
Rozebranie oparcia jest trudniejsze. Na plecach fotela jest
kieszeń. Cały ten element jest zapięty w listwie przykręconej
do konstrukcji fotela. Niestety podczas demontażu może się
wyrwać. W tym celu potrzebujemy wkretarkę i wkręty.
Tak samo jak w przypadku siedziska odcinamy spinki mając
łatwiej ponieważ przechodzą na wylot. Zapamiętajmy ich
ułożenie, Inaczej nie da się dobrze naciągnąć poszycia
ZDJĘCIE NR 6
ZDJĘCIE NR 7
Po naprawie przewlekamy raksy przez kieszenie i druty.
ZDJĘCIE NR 8
Zapinamy do sprężyn oparcia.
ZDJĘCIE NR 9
I gotowe. Fotel posiadał regulację boczkow ale skonstruował ja
idiota używając bardzo grubej, sztywnej i długiej linki z
cieniutkimi końcowkami. Odłamały się one i naprawa jest
praktycznie niemożliwa.
ZDJĘCIE NR 10
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5038 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 16 Październik 2011, 21:14
bartek1080, Gratulacje za dobrze wykonaną pracę i dzięki za opis dla potomnych! Przenoszę post do działu niezbędnych i przydatnych opisów.
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum