Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
Komputer HA II i wstawianie diod - kontrolek hydractiv'u
Autor Wiadomość
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 12 Listopad 2008, 17:42   Komputer HA II i wstawianie diod - kontrolek hydractiv'u

Witam ponownie.
Jako, że lubię obadać co i jak jest zrobione od wewnątrz i mam to we krwi od dzieciństwa, podzielę się tym z Wami. Nie będziecie musieli tak jak ja rozbebeszać całego kompa, no chyba, że chcecie sobie wstawić kontrolki w kabinie... :idea:

A teraz parę ciekawych zdjęć od środka ;-)
Poniżej widok procesora sterującego (TMS37...), zarządzającego układem HA. Zbiera on wszystkie informacje z czujników i decyduje, kiedy załączyć a kiedy wyłączyć cewki, zarazem zmieniając twardość naszego autka i dbając o nasze bezpieczeństwo podczas jazdy na drodze. Prawda jaka cwana bestia? :)



Poniżej nasze układziki scalone sterujące cewkami. Po jednym dla przodu i tyłu auta:
Czasami się fajczą z powodu zwarcia cewki lub przebicia diody w cewce a nawet rozwarcia diody, które to powoduje wzbudzanie się prądów przemiennych powodując także po jakimś czasie uszkodzenie tych układów.
Dlatego należy dbać o stan wtyczek, szczególnie tych na dole auta prowadzących do tych cewek. Zaśniedzenie tychże, oprócz niedomagania HA, prowadzi w konsekwencji do uszkodzenia układów sterujących VN05N :!:



Jeszcze raz widok ogólny od strony układów VN05N



Tutaj widok przeciwległego boku ze stabilizatorem 5V i tranzystorem załączającym układy scalone VN05N



No a teraz, jak ktoś się dostał już do środka, to wskazówka, w jaki sposób podłączyć diody:


Wyprowadzając na zewnątrz przewody, wcześniej zaopatrując je w oporniki 1kohm, zabezpieczamy się przed uszkodzeniem tego skomplikowanego układu. W przypadku pomyłkowego i przypadkowego zwarcia nasze układy wcale tego nie odczują. Natomiast podłączanie do przewodów już wychodzących z komputera i braku takiego zabezpieczenia, często prowadzi do wiadomych skutków.






Po wyprowadzeniu przewodów z kompa, drugi koniec podłączamy do diody (+ anody) a następny wolny koniec diody do masy auta (- katodę).

A tak wygląda komputer po złożeniu i uszczelnieniu:



No i oczywiście, na sam koniec, dane naszego układu wykonawczego VN05N. Naprawdę wytrzymuje kilkakrotnie większe napięcia i prądy w jakich tu pracuje:

VN05N.pdf

Pozdrawiam,

Robert

 
 
zychbike

Mój samochód: XM
Poj. silnika (cm3): 2500
Paliwo: Diesel
Wersja:: exclusiv
Rok prod.:: 1999
Dołączył: 28 Lut 2009
Posty: 7
Skąd: katowice
Wysłany: 31 Maj 2009, 15:36   

To ja załączam zdjęcie mojego kompa HAII proszę o podpowiedź gdzie sie wlutować ;)



HA2.jpg
Plik ściągnięto 767 raz(y) 100,76 KB

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 31 Maj 2009, 21:28   

Troszkę to zdjęcie niezbyt wyraźne ale widzę, że trochę uprościli sobie i usunęli radiatory z układów. W tym wypadku jest odwrócony układ i rozkład nóżek jest inny. Wygląda to tak jak poniżej i oczywiście lutujemy oporniki do nóżki nr 5.
W załączniku jest rozkład nóżek.
Może kolega ma lepsze zdjęcie tego?



HA2.jpg
Plik ściągnięto 730 raz(y) 85,53 KB

VN05N.pdf
Rozkład nóżek
Pobierz Plik ściągnięto 1015 raz(y) 5,83 KB

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
zychbike

Mój samochód: XM
Poj. silnika (cm3): 2500
Paliwo: Diesel
Wersja:: exclusiv
Rok prod.:: 1999
Dołączył: 28 Lut 2009
Posty: 7
Skąd: katowice
Wysłany: 31 Maj 2009, 23:26   

Poszedłem na łatwiznę i wlutowałem sie w 1 i 2 pin białej kostki, (tak mi poradzono)
wszystko by było super ale wyniknęła dziwna sprawa.
wpinam kompy HA i ładnie brzęczy i świeci.
wpinam pozostały komp boscha i od razu cewki cichną i HA nie działa.
??
w czym rzecz ? :shock:

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 1 Czerwiec 2009, 14:42   

zychbike napisał/a:
Poszedłem na łatwiznę i wlutowałem sie w 1 i 2 pin białej kostki, (tak mi poradzono)

Tak takie rozwiązanie nasuwa się od razu ale jest bardzo niebezpieczne. Wyciągamy przewody wprost z układów scalonych na zewnątrz i czasami, przypadkowo gdzieś prowizoryczna izolacja (np taśma izolacyjna) odsłoni fragment przewodu i krótkotrwałe zwarcie z masą spowoduje sfajczenie się scalaków a skoro było to już rozebrane uważam, że bardzo łatwe by było podłączenie tego od środka. Jest to rozwiązanie bardziej bezpieczne dla komputera i estetyczne dla oka :)

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 1 Czerwiec 2009, 15:24   

zychbike napisał/a:
wszystko by było super ale wyniknęła dziwna sprawa.
wpinam kompy HA i ładnie brzęczy i świeci.
wpinam pozostały komp boscha i od razu cewki cichną i HA nie działa.
??
w czym rzecz ? :shock:


Komputer HA jest bardzo wrażliwy na spadki napięcia. Coś musiało nie pójść zgodnie ze sztuką. Prawdopodobnie coś się rozłączyło lub jakaś masa nie styka jak trzeba. Proponuję zacząć od sprawdzenia napięć na komputerze HA. Nóżka 1 i 2 z drugiej kostki jest zasilaniem +12V oraz 15 nóżka z białej kostki jest masą (-). Prościej - dwa żółte przewody z czarnej kostki to +12V a dwa niebieskie z białej to minus (masa). Może wewnątrz komputera coś było jest też źle skręcone i płytka laminowana nie ma gdzieś masy z obudową. Sprawdź jaki jest spadek napięcia między masą (obudową komputera) a minusem na akumulatorze. Podobnie Sprawdź też plus. Wszystko to najlepiej przed i po podłączeniu drugiego komputera. Prześledź to jeszcze raz a na pewno przyczyna się sama znajdzie :)
Tutaj jest schemat podłączenia HA w samochodzie

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
MAX
Mechanik


Mój samochód: XMII
Paliwo: Benzyna
Wersja:: MKII
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Cze 2010
Posty: 367
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 11 Sierpień 2010, 22:07   

Super to wygląda ale ja jestem w tych sprawach elektroniki nieco zielony, no powiedezmyaz tak dobrze się na tym nie znam. więc moje proste pytanie..? Czemu ma słuzyć pokazana wlutowana dioda...? Dzięki za odpowiedź.

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 11 Sierpień 2010, 23:44   

MAX,
Robimy to po to aby widzieć kiedy komputer od zawieszenia jest w trybie miękkim a kiedy twardym. Czasem trudno po prostu odczuć tą różnicę lub po prostu komputer szwankuje. To jest po prostu do kontroli naszego zawieszenia hydroaktywnego ;)

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
MAX
Mechanik


Mój samochód: XMII
Paliwo: Benzyna
Wersja:: MKII
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Cze 2010
Posty: 367
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 12 Sierpień 2010, 16:47   

Dzięki za odpowiedź, faktycznie czasami różnica jest nieodczuwalna, pozdrawiam :)

 
 
MISIEK666-6

Mój samochód: Xantia
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: ON
Wersja:: nn
Rok prod.:: 1999
Dołączył: 22 Paź 2009
Posty: 1
Skąd: GORZÓW WLKP
Wysłany: 26 Październik 2011, 19:18   

Witam
Mam Xantie i od jakiegoś czasu walczę z zawieszeniem HA II zamontowałem już diody do kontroli tylko nie mam punktu odniesienia.
Czy może ktoś zamieścić jakiś filmik z poprawnym działaniem HA?

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 28 Październik 2011, 10:55   

MISIEK666-6, Żaden film nie odtworzy tego, co odczuwasz podczas jazdy. Po prostu musisz odczuć tą wyraźna różnicę.

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Automach
Mechanik



Mój samochód: Citroen XM 2.1 td
Poj. silnika (cm3): 2100
Paliwo: dizel
Wersja:: ładna i tylko moja
Rok prod.:: 1991
SKYPE - login: Krzysztofogryzek1
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 31 Lip 2011
Posty: 230
Skąd: Wąsosz / Dol-sląsk
Wysłany: 30 Październik 2011, 08:45   

Troszkę nie bardzo rozumiem tą akcje bo na desce mamy kontrolkę w kształcie sprężynki pod HA znaczy opcja Sport w górnym lewym rogu się znajduje na tablicy

Czy to po prostu taki bajer do autka ładnie wyglądający dodatkowo do sprężynki na desce czy ja coś pomyliłem i nie za kumałem ?

dodam ze ja lubię takie bajery i jak będzie chwilka to się od razu tym zajmę ;-)


Pozdrawiam Krzychu ;-)

_________________
Pozdrawiam wszystkich przyjaciół kochających cytrynki !!!!

Kiedyś był CX 2,5 td. turbo 2
teraz XM 2.1 td i C5 2.0 hdi
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 30 Październik 2011, 22:12   

Automach, Ta kontrolka się zaświeca jak komputer się wyłączy w tryb komfort.

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Automach
Mechanik



Mój samochód: Citroen XM 2.1 td
Poj. silnika (cm3): 2100
Paliwo: dizel
Wersja:: ładna i tylko moja
Rok prod.:: 1991
SKYPE - login: Krzysztofogryzek1
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 31 Lip 2011
Posty: 230
Skąd: Wąsosz / Dol-sląsk
Wysłany: 31 Październik 2011, 00:06   

robson, dzięki teraz wszystko rozumiem dodatkowy bajerek świetlny w autku ;-) mi się takie coś podoba lubię mieć tego wiele w aucie chyba się skuszę na przeróbkę :lol:


Pozdrawiam Krzychu ;-)

_________________
Pozdrawiam wszystkich przyjaciół kochających cytrynki !!!!

Kiedyś był CX 2,5 td. turbo 2
teraz XM 2.1 td i C5 2.0 hdi
 
 
dare2be
mały psowacz


Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 2446
Paliwo: ON
Wersja:: exclusive
Rok prod.:: 1998
SKYPE - login: wojciechwasko
Dołączył: 14 Cze 2012
Posty: 46
Skąd: Nantes, FR
Wysłany: 23 Luty 2013, 11:49   

Tytułem ostrzeżenia dla innych podzielę się tym co mi się wczoraj przytrafiło przy okazji próby znalezienia źródła usztywniającego się zawieszenia.

Otóż po wyjęciu PCB komputera od HA przywitało mnie coś takiego:

oderwał mi się mikrokontroler TMS370C010 - najprawdopodobniej już wcześniej trochę latał a przy wyjmowaniu płytki drukowanej musiałem się o niego "oprzeć".

Tutaj zdjęcie po wyczyszczeniu i pocynowaniu pól lutowniczych - jak widać parę z nich jest poszło razem z prockiem (czasem nawet zabierając kawałek ścieżki):


Generalnie po całym wieczorze i poranku spędzonych ze stacją lutowniczą oraz po niezliczonych odniesieniach werbalnych do najstarszego zawodu świata praktykowanego przez kobietę udało mi się wlutować go z powrotem, często "dosztukowując" mu amputowane nóżki. Tu już zdjęcie po zatopieniu całego tego bajzlu w kalafonii:


Multimetr twierdzi, że tam gdzie ma być przejście, jest przejście; tam gdzie nie - nie ma. Zaraz wsadzę komputer z powrotem do samochodu i zobaczymy czy działa, a w międzyczasie zamówię "nowy" komp z allegro.

Tak więc koledzy - ostrożnie z tym postępować! Uczcie się na moich błędach :)

_________________
facts do not cease to exist because they are ignored.
aldous huxley
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA