Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
Nowa skrzynia biegów w C4
Autor Wiadomość
pianka
[Usunięty]

Wysłany: 18 Grudzień 2008, 19:40   Nowa skrzynia biegów w C4

Mechaniczna, elektronicznie sterowana sześcioprzełożeniowa skrzynia biegów w C4


* Wyjątkowo łatwa w obsłudze mechaniczna, elektronicznie sterowana 6-przełożeniowa skrzynia biegów MCP idealnie spełnia wymagania kierującego. Elektro-hydrauliczny układ oferuje płynność i elastyczność zmiany biegów gwarantując jednocześnie bardzo szybką reakcję, która optymalnie zwiększa przyjemność prowadzenia.
* Skrzynia MCP oferuje kierującemu wybór między dwoma trybami jazdy:
- w trybie mechanicznym zachowuje kontrolę nad zmianą przełożeń skrzyni biegów za pomocą manetek umieszczonych za kierownicą lub sekwencyjnej dźwigni zmiany biegów,
- w trybie zautomatyzowanym wybór biegów jest w pełni sterowany przez komputer.
W każdym momencie kierujący może zmienić tryb działania skrzyni w zależności od chęci i warunków otoczenia (droga, autostrada, ruch miejski, korek).
* Skrzynia opiera się na zautomatyzowanej zmianie przełożeń i sprzęgła, zapewniając zmniejszenie zużycia paliwa rzędu od 3 do 5% w stosunku do mechanicznej skrzyni biegów. Szóste przełożenie dodatkowo zwiększa oszczędność użytkowania.
* Aby zapewnić lepsze parametry bezpieczeństwa, C4 z mechaniczna sterowaną elektronicznie 6-przełożeniową skrzynią biegów jest wyposażony we wspomaganie ruszania na wzniesieniu. Funkcja utrzymuje pojazd na pochyłości przez 2 sekundy po zwolnieniu pedału hamulca. Ułatwia też ruszanie pod górę oraz manewry na wzniesieniu gwarantując bezpieczne ponowne ruszanie.
* Mechaniczna, elektronicznie sterowana 6-przełożeniowa skrzynia biegów przynosi kierującemu wyjątkowa przyjemność prowadzenia dzięki różnym trybom zmiany przełożeń (manetki pod kierownicą, sekwencyjna dźwignia zmiany biegów lub tryb zautomatyzowany) oraz wyeliminowaniu pedału sprzęgła.



c4_news2Img.jpg
Plik ściągnięto 2495 raz(y) 6,78 KB

c4_news4Img.jpg
Plik ściągnięto 46 raz(y) 21,03 KB

c4_news1Img.jpg
Plik ściągnięto 56 raz(y) 31,34 KB

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 19 Grudzień 2008, 11:58   

Przyjemność jazdy i zmniejszenie zużycia paliwa

W nową, mechaniczną, elektronicznie sterowaną sześcioprzełożeniową skrzynią biegów (MCP), współpracująca z silnikiem wysokoprężnym HDi 110 KM FAP wyposażony jest zarówno model C4 jak też obie: pięcio- i sześcioosobowe wersje C4 Picasso. Skrzynia MCP zapewnia komfort i przyjemność jazdy, przyczyniając się jednocześnie do zmniejszenia zużycia paliwa.

Nowa skrzynia biegów zapewnia kierującemu komfort prowadzenia dzięki różnym trybom zmiany przełożeń (manetki pod kierownicą, sekwencyjna dźwignia zmiany biegów lub tryb zautomatyzowany) oraz wyeliminowaniu pedału sprzęgła.

Skrzynia opiera się na zautomatyzowanej zmianie przełożeń i sprzęgła, zapewniając zmniejszenie zużycia paliwa rzędu od trzech do pięciu procent w stosunku do mechanicznej skrzyni biegów. Szóste przełożenie dodatkowo zwiększa oszczędność użytkowania.

Model C4 HDi 110 KM FAP MCP, wyposażony w wyjątkowo oszczędny silnik charakteryzuje się poziomem zużycia paliwa wynoszącym 4,5 litra na sto kilometrów w cyklu mieszanym oraz emisją wutlenku węgla, wynoszącą 120 g/km.

Wyjątkowo łatwa w obsłudze skrzynia biegów MCP doskonale spełnia wymagania kierującego. Elektro-hydrauliczny układ oferuje płynność i elastyczność zmiany biegów gwarantując jednocześnie bardzo szybką reakcję, która optymalnie zwiększa przyjemność kierowania.

Nowa skrzynia dostosowuje się w sposób ciągły do stylu jazdy kierującego, zwiększając wrażenia odczuwane w czasie jazdy w trybie Sport, który kładzie szczególny nacisk na szybkość zmiany biegów. Jednocześnie przynosi uczucie spokoju i komfortu dzięki wspomaganiu ruszania na wzniesieniu oraz łatwiejszemu dozowaniu przyspieszenia w czasie manewrowania, zwłaszcza w czasie cofania.

Skrzynia biegów MCP stanowi alternatywne rozwiązanie w stosunku do tradycyjnej mechanicznej oraz automatycznej skrzyni dzięki przyjemności jazdy, oszczędności paliwa i atrakcyjnej cenie.

Nowa skrzynia wzbogaca ofertę mechanicznych, sterowanych elektronicznie skrzyń już dostępnych w gamie Citroëna i proponowanych z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi w modelach C1, C2, C3 i C3 Pluriel. Od daty premiery mechanicznej, zautomatyzowanej, 5-przełożeniowej skrzyni biegów SensoDrive sprzedaż małych samochodów wyposażonych w skrzynię tego typu osiągnęła wielkość 130 tysięcy sztuk.

Konkurencyjne rozwiązania techniczne

Wprowadzenie mechanicznej elektronicznie sterowanej sześcioprzełożeniowej skrzyni biegów do gamy modeli C4, zwiększa atuty pojazdów, które charakteryzuje się innowacyjnymi elementami wyposażenia, oferując użytkownikom uproszczoną obsługę i spokojną jazdę.

Kierujący nie traci koncentracji, gdyż jego dłonie cały czas pozostają na kierownicy dzięki manetkom zmiany przełożeń, a w trybie zautomatyzowanym dzięki informacjom o aktualnym trybie pracy skrzyni (aktywne przełożenie, wybrany tryb), które są w sposób ciągły wyświetlone w zasięgu jego wzroku.

Mechaniczna, elektronicznie sterowana skrzynia biegów oferuje kierującemu wybór między dwoma trybami jazdy:

- w trybie mechanicznym zachowuje kontrolę nad zmianą przełożeń skrzyni biegów za pomocą manetek umieszczonych za kierownicą lub sekwencyjnej dźwigni zmiany biegów;
- w trybie zautomatyzowanym wybór biegów jest w pełni sterowany przez kalkulator.

W każdym momencie kierujący może zmienić tryb działania skrzyni w zależności od chęci i warunków otoczenia (droga, autostrada, ruch miejski, korek).

Jazda bez ograniczeń w trybie mechanicznym

Uruchamiając tryb mechaniczny kierujący sam decyduje o momencie zmiany biegów, czerpiąc jednocześnie korzyść z braku pedału sprzęgła. Jest informowany na bieżąco o wybranym przełożeniu za pomocą wyświetlacza informacji na ekranie zestawu przełączników.

Może zmieniać biegi za pomocą dwóch rodzajów przełączników, które się wzajemnie zastępują:

- manetki umieszczone za kierownicą:
prawa manetka służy do zmiany biegu na wyższy, lewy do redukcji biegu; zwykłe wciśnięcie przycisków umożliwia dostęp do sześciu przełożeń; przyciski są nieruchome i zlokalizowane na kolumnie kierownicy zapewniając komfort i bezpieczeństwo niezależnie od położenia koła kierownicy C4;

- sekwencyjna dźwignia zmiany biegów:,br> oznaczenie na dźwigni zmiany biegów wskazuje tryb mechaniczny literą M, oraz znakiem ‘+’ zmianę biegu na wyższy i znakiem ‘-‘ zmianę biegu na niższy; ze względów bezpieczeństwa wyłącznie dźwignia zmiany biegów umożliwia ustawienie skrzyni biegów w pozycji biegu jałowego (N) lub wstecznego ( R); bieg wsteczny jest dostępny z chwilą gdy samochód porusza się z prędkością poniżej 3,5 kimometra na godzinę.

Dźwignia zmiany biegów przyjmuje stabilne pozycje, podobnie jak na konsoli automatycznej skrzyni biegów, co umożliwia kierującemu szybką wizualizację wybranego biegu, zwłaszcza, że jest on zawsze widoczny na ekranie zestawu przełączników.

Nawet jeżeli kierujący wybiera mechaniczny tryb pracy, mechaniczna elektronicznie sterowana skrzynia biegów zapewnia idealny komfort jazdy.

W czasie zwalniania i zatrzymywania samochodu (na przykład przy zbliżaniu się do znaku „stop” lub sygnalizacji świetlnej) redukcja biegów może następować automatycznie aż do pierwszego biegu przy małej prędkości.

Automatyczna redukcja przełożeń uwzględnia różne kryteria analizowane przez komputer (zbyt niska prędkość obrotowa silnika, pochyłość drogi, sportowy styl jazdy...).

Sterując pracą silnika kalkulator skrzyni biegów ułatwia zmianę biegów w czasie redukcji, które następują płynnie i bez gwałtownych szarpnięć.

Przyjemna jazda w trybie zautomatyzowanym

W trybie zautomatyzowanym zmiany biegów są sterowane elektronicznie, zapewniając optymalną przyjemność jazdy i zużycie paliwa.

Tryb automatyczny jest uruchamiany przez ustawienie dźwigni zmiany biegów w pozycji A. Gdy kierujący wybiera ten tryb jazdy, oznaczenie „AUTO” wyświetla się na ekranie zestawu przełączników wraz z informacją o wybranym przełożeniu.

Kalkulator skrzyni biegów wybiera najlepiej dostosowany bieg zgodnie z autoadaptacyjnym rozkładem przełożeń określonym z uwzględnieniem stylu jazdy kierowcy, rodzaju trasy, prędkości obrotowej silnika, prędkości pojazdu i warunków przyczepności nawierzchni.

Układ zabezpiecza przed zbyt niską lub nadmierną prędkością obrotową silnika i proponuje oszczędny styl jazdy, który umożliwia ekonomiczny poziom zużycia paliwa. Optymalne sterowanie przełożeniami zapewnia oszczędność zużycia paliwa rzędu od 3 do 5% w zależności od cyklu jazdy w stosunku do mechanicznej skrzyni biegów.

Szczególne sytuacje są natychmiast rozpoznawane i brane pod uwagę przez skrzynię biegów - jak na przykład utrzymanie biegu w fazie szybkiego przyspieszenia, redukcja w czasie rozruchu silnika lub utrzymanie wybranego przełożenia a nawet redukcja w celu zwiększenia mocy hamowania silnikiem.

Jeżeli kierowca pragnie doraźnie wrócić do mechanicznego trybu pracy skrzyni (np. w sytuacji awaryjnej lub w czasie manewru wyprzedzania) może to bezzwłocznie uczynić. Wystarczy włączyć odpowiednią manetkę i jego wybór jest natychmiast uwzględniany przez skrzynię biegów. Po upływie około 20 sekund, jeżeli kierowca nie podejmuje nowych działań, automatyczne sterowanie przełożeniami jest ponownie aktywowane.

Sześć biegów: większa elastyczność i oszczędność zużycia paliwa

Wybór sześciu biegów w mechanicznej, sterowanej elektronicznie skrzyni biegów umożliwia maksymalne wykorzystanie możliwości silnika i gwarantuje optymalne reakcje i płynność działania skrzyni biegów, jak również oszczędne zużycie paliwa i komfort akustyczny zarówno w mechanicznym, jak i w automatycznym trybie pracy.

Budowa mechanicznej, elektronicznie sterowanej skrzyni biegów ułatwia eksploatację sześciu biegów przez kierującego:

- w trybie mechanicznym wystarczy zmieniać przełożenie manetkami, aby włączyć żądane przełożenie. Kierujący nie musi już przestawiać dźwigni zmiany biegów ani obsługiwać pedału sprzęgła;
- w trybie zautomatyzowanym skrzynia w jak największym stopniu wykorzystuje szósty bieg w celu uzyskania oszczędności paliwa.

Układ elektro-hydrauliczny apewniający płynność i szybkość zmiany przełożeń:

dzięki zastosowaniu nowych, elektro-hydraulicznych siłowników mechaniczna, elektronicznie sterowana sześcioprzełożeniowa skrzynia biegów charakteryzuje się płynnością i elastycznością zmiany przełożeń, zarówno w trybie mechanicznym, jak i automatycznym.

Płynność zmiany biegów (wyeliminowanie gwałtownych szarpnięć) nie odbywa się kosztem szybkości reakcji. Nowa skrzynia godzi te dwa parametry i wyróżnia się szybkością działania przy zmianie przełożeń. Czas reakcji wynosi odpowiednio:

- 0,8 sekundy przy zmianie przełożenia w trybie mechanicznym;
- 1,2 sekundy przy zmianie przełożenia w trybie zautomatyzowanym.

Ponadto zapewnia precyzyjne i łatwe dozowanie przyspieszenia w czasie wykonywania manewrów, w szczególności na biegu wstecznym. Pedał przyspieszenia szybko i płynnie reaguje na polecenie.
Tryb Sport: natychmiastowa reakcja skrzyni biegów

Skrzynia biegów C4 umożliwia wybór trybu Sport. Ta funkcja, oferowana zarówno w trybie mechanicznym jak i zautomatyzowanym, kładzie nacisk na szybkość zmiany przełożeń. Łączny czas zmiany przełożenia wynosi 0,4 sekundy w trybie mechanicznym i 0,5 sekundy w trybie zautomatyzowanym.

W trybie zautomatyzowanym funkcja Sport wykorzystuje specjalny rozkład przełożeń: zmiana biegu na wyższy oraz redukcja są uruchamiane przy większej prędkości obrotowej silnika niż w trybie standardowym.

Funkcja Sport jest aktywowana za pomocą przycisku „S” na dźwigni zmiany biegów. Po jej włączeniu wskaźnik świetlny „S” zapala się na ekranie zestawu przełączników.

Funkcja „Wspomagania ruszania na wzniesieniu”: większe bezpieczeństwo

Aby zapewnić lepsze parametry bezpieczeństwa, C4 z mechaniczną sterowaną elektronicznie 6-przełożeniową skrzynią biegów jest wyposażony we wspomaganie ruszania na wzniesieniu. Funkcja utrzymuje pojazd na pochyłości przez dwie sekundy po zwolnieniu pedału hamulca. Ułatwia też ruszanie pod górę oraz manewry na wzniesieniu gwarantując bezpieczne ponowne ruszanie.

System ESP aktywuje wspomaganie ruszania na wzniesieniu i utrzymuje chwilowo nacisk na hamulec w momencie, gdy kierujący zdejmuje nogę z pedału hamulca aby przyspieszyć.

Wspomaganie działa w przypadku ruszania pod górę i na spadku, zarówno w czasie jazdy do przodu jak i do tyłu i jest aktywowana gdy pochyłość terenu osiąga trzy procent.

Technologia z myślą o komforcie jazdy

Technologia mechanicznej, sterowanej elektronicznie skrzyni biegów obejmuje mechaniczną sześcioprzełożeniową skrzynię biegów oraz układ sterowania elektro-hydraulicznych siłowników. Dzięki temu urządzeniu czas reakcji zostaje zmniejszony a sterowanie jest skuteczniej kontrolowane umożliwiając szybsze i bardziej komfortowe zmiany przełożeń.

Stała współpraca z systemem ESP zapewnia, przy odpowiedniej regulacji tego systemu, prawidłową reakcję skrzyni w trosce o bezwzględne bezpieczeństwo.

Przebieg zmiany przełożenia

Nowa skrzynia charakteryzuje się elektro-hydraulicznym sterowaniem sprzęgła i zmiany przełożeń. Pedał sprzęgła został usunięty, a dźwignia zmiany biegów nie ma już żadnego mechanicznego połączenia ze skrzynią biegów.

Skrzynia jest obsługiwana za pomocą komputera, który steruje dwoma siłownikami: siłownik skrzyni odpowiada za wybór i włączenie przełożeń, a siłownik sprzęgła odpowiada za sterowanie sprzęgłem.

Zmiana przełożeń odbywa się w następujący sposób:

1. kierujący przystępuje do zmiany przełożenia:
- w trybie mechanicznym bezpośrednio za pomocą manetek lub dźwigni zmiany biegów;
- lub w trybie zautomatyzowanym pośrednio za pomocą wciśnięcia pedału przyspieszenia, pedału hamulca lub w zależności od ukształtowania nawierzchni, prędkości obrotowej silnika, prędkości pojazdu albo warunków przyczepności;
2. kalkulator skrzyni wykrywa polecenie i je przetwarza;
3. kalkulator skrzyni przejmuje kontrolę nad silnikiem i steruje siłownikiem sprzęgła;
4. moment silnika zostaje spowolniony i sprzęgło otwiera się stopniowo w celu ograniczenia gwałtownych szarpnięć;
5. gdy sprzęgło jest otwarte, kalkulator skrzyni steruje mechanizmem wykonawczym skrzyni;
6. odsprzęglenie, selekcja, synchronizacja i zasprzęglenie nowego przełożenia;
7. kalkulator skrzyni zamyka stopniowo sprzęgło i steruje przywróceniem momentu silnika w celu zakończenia operacji zmiany przełożenia bez gwałtownych szarpnięć.

Te operacje następują po sobie bardzo szybko, aby uzyskać jak najkrótszy i najmniej odczuwalny czas pomiędzy przyspieszeniem i zwolnieniem prędkości jazdy.

W przypadku zmiany biegu na wyższy, realizacja etapów od 1 do 7 trwa od 0,4 do 1,2 sekundy w zależności od wybranego programu.

Układ mechaniczny

Mechaniczna sterowana elektronicznie skrzynia biegów opiera się na układzie mechanicznym sześcioprzełożeniowej skrzyni specjalnie zaprojektowanej, by mogła być sterowana elektronicznie. Skrzynia charakteryzuje się:

- szybkością działania:
układ sterowania siłownikami jest zamontowany na obudowie skrzyni biegów; ich wbudowanie wewnątrz skrzyni pozwala skrócić ramiona dźwigni oraz luzy, co znacznie skraca czas zmiany przełożenia;
- niezawodnością:
układ sterowania siłownikami jest montowany już w zakładzie w Valenciennes; wszystkie skrzynie są testowane przed ich wysyłką do zakładu montażowego C4 w Mulhouse;
- cichym biegiem wstecznym:
wsteczny bieg jest cichy, zarówno w momencie włączania jak i w czasie działania, dzięki zastosowaniu spiralnych (a nie prostych) kół zębatych podobnie jak w innych przełożeniach;
- zwartością budowy:
skrzynia jest zbudowana z 2,5 wałków głównych, gdzie wał sprzęgłowy jest połączony z silnikiem za pośrednictwem sprzęgła, wał zdawczy z mniejszym kołem napędzającym przekładni znajduje się po obu stronach łożysk a bardzo krótka półoś biegu wstecznego pozwala znacznie zmniejszyć łączną długość skrzyni.

Sterowanie elektro-hydrauliczne

Zespół mechaniczny jest obsługiwany za pomocą systemu sterowania elektro-hydraulicznego, który zapewnia:

- płynność zmian przełożeń:
kalkulator skrzyni, który steruje dwoma siłownikami współpracuje z kalkulatorem silnika, kontrolując prędkości obrotowe i moment silnika w czasie zmian biegów; dostosowuje przyspieszenie momentu w zależności od odchylenia pomiędzy zadanym biegiem a aktualnym przełożeniem i w ten sposób zapewnia optymalną zmianę biegów;
- szybkość zmian biegów:
mechanizm wykonawczy skrzyni jest wyposażony w system „S-CAM”, który poprawia czas zmiany przełożenia; po aktywacji hamulca S-CAM, zmiana biegu parzystego na nieparzysty (N na 1, 2 na 3, 4 na 5 i odwrotnie) odbywa się po skosie, jednym ruchem i równie łatwo jak liniowe zmiany przełożeń z nieparzystych na parzyste (1 na 2, 3 na 4, 5 na 6 i odwrotnie); w ten sposób zmiana biegu na wyższy następuje bardzo szybko: w czasie 0,8 sekundy w trybie mechanicznym i w czasie 1,2 sekundy w trybie zautomatyzowanym.

- optymalne dozowanie manewrów:
mechanizm wykonawczy sprzęgła jest wyposażony w współśrodkowe łożysko oporowe z czujnikiem odtwarzania pozycji, który przekazuje kalkulatorowi swoją pozycję z częstotliwością co 2 tysięczne sekundy; przejścia pomiędzy przełożeniami skrzyni są w pełni kontrolowane i manewry odbywają się płynnie;
- optymalne zachowanie pojazdu we wszystkich sytuacjach:
kalkulator skrzyni współpracuje również z kalkulatorem ESP w celu zapewnienia optymalnej skuteczności działania systemu ESP, który jest oferowany seryjnie w tym silniku (kontrola układu hamulcowego, prędkości obrotowej silnika i wybranego przełożenia).

Wyjątkowe zalety estetyczne i innowacyjność sprawiły, ze model C4 został wyróżniony tytułem „Word Car Design of the Year” przez grupę Midway z okazji Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Nowym Jorku.

A który model kupić, w co i jak wyposażony - to już od indywidualny wybór każdego z Was :)

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA