Witam.
Pacjent to XM 2.1 TD z 1991 na starej pompie Lucasa. Silnik wyrzuca płyn chłodzący pomimo dwukrotnej wymiany uszczelki pod głowicą i sprawdzeniu tejże pod kątem mikropęknieć. Termostat wymieniony 2 lata temu. Objawy są takie, że silnik szybko się rozgrzewa, trzyma temperaturę lekko poniżej 90 stopni,a i tak sadzi płyn (nowy) przy normalnej jeździe. Jak się mu trochę da w palnik to temp. wzrasta do około 110 i szybciej wyrzuca płyn. Moje podejrzenia są następujące i prosiłbym o ich weryfikację:
- źle wsadzony termostat jeśli to w ogóle możliwe;
- zużyta pompa wody ( obracający się wirnik na wałku, bądź uszkodzone łopatki);
- źle poprowadzone węże do podgrzewacza oleju, zauważyłem jakieś sztukówki (czy jeśli faktycznie tak by było, to czy to miałoby wpływ na obieg wody?);
- sam w sobie podgrzewacz oleju (słyszałem, że coś się w nich psuje);
- źle podłączony czujnik temp. wody w chłodnicy (wtyczka uszkodzona i kabelki wsunięte na czujnik) jak to sprawdzić, który gdzie powinien siedzieć?;
- skorodowany brok silnika (czy to mogłoby powodować zapowietrzanie się układu?)
Zaznaczam, że to są tylko moje przypuszczenia, które zamierzam sprawdzić. Jeśli ktoś miałby jeszcze jakiś pomysł to proszę napisać. Jeśli mi się uda znaleźć przyczynę to dam znać.
Mój samochód: Był XM, jest BX 1.6
Poj. silnika (cm3): 1598
Paliwo: PB
Wersja:: Top
Rok prod.:: 1991 Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Gru 2013 Posty: 68 Skąd: Elbląg
Wysłany: 19 Styczeń 2014, 20:09
A termostat otwiera się? Wąż do chłodnicy wlotowy i wylotowy jest ciepły przy tych 110 stopniach? Jeżeli zimne to na bank termostat zacięty w pozycji zamkniętej.
Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek Pomógł: 204 razy Dołączył: 25 Maj 2013 Posty: 2735 Skąd: Duisburg
Wysłany: 19 Styczeń 2014, 21:11
Witam. Sprawdz najpierw czy korek na zbiorniku jest sprawny- jego nieszczelnosc moze powodowac wywalanie plynu na cieplym silniku, nastepnie jesli normalnie dziala ogrzewanie, na wolnych obrotach rowniez, to pompa jest dobra. Mozliwe, ze chlodnica sie zapchala, w koncu nie jest nowa, a jesli ktos jezdzil na wodzie, albo na walnietej uszczelce, to wszystko mozliwe. Termostat najlatwiej wykluczyc przez probe systemu bez termostatu. Natomiast Chlodnica oleju- nie podgrzewacz, nie powinna , nawet niedrozna, powodowac grzanie sie silnika. Stawiam na uszkodzony korek wlewu, jego nieszczelnosc moze skutkowac podobnym objawem. Te silniki maja odporny system chlodzenia na nieszczelnosc uszczelki- jezdzilem kiedys XM w ktorym kompresja z pierwszego cylindra walila bokiem, a z plynem chlodzacym bylo wszystko ok. Pozdrawiam
Odkręć korek na zbiorniczku wyrównawczym i obserwuj co się dzieje w miarę rozgrzewania płynu, czy wydostaję się pęcherzyki powietrza? Bąble płynu? Uszczelka pod głowicą wymieniana dwukrotnie - hm...?, przy takiej robocie powinno się obligatoryjnie wywalić pompę wody, zazwyczaj robi się to przy wymianie rozrządu. Pompa wody powinna wytrzymać przebieg 120 tys km, ale wszędzie gdzie się spotykam zaleca się wymianę pomp po przebiegach max 80 tyś - aczkolwiek sama pompa nie powinna dawać aż takich efektów. Sprawdź czy układ jest dobrze odpowietrzony, a odpowietrza się zawsze na otwartej na max nagrzewnicy, no i pytanie, czy nagrzewnica nie jest zapchana? Sprawdź czy nie masz podcieków z nagrzewnicy w kabinie. Na początek nie pozostaje ci nic innego jak dokładnie obejrzeć wszystkie węże gumowe, czy na pewno są szczelne. Trzeba zlokalizować wszelkie podcieki, szczelność opasek, wybrzuszanie węży, czasem tego nie widać a wąż gdzieś zasysa lewe powietrze. To samo dotyczy chłodnicy, jeżeli doszło do jej rozszczelnienia to jest do wymiany. Zazwyczaj może pęknąć jej część plastikowa z boku, lub puścić tam na łączeniu. Nie wiem jak jest w 2.1 TD, tzn czy turbina jest chłodzona oprócz oleju płynem tak jak w 2.0 CT, gdyby jednak tak było, może to oznaczać, że korpus turbiny, z obiegiem wody jest przytkany, wtedy w wężykach zawsze pozostaje trochę powietrza i tworzy się korek. W miarę rozgrzewania płynu może dawać takie efekty
Zacznij jednak od najprostszej rzeczy, nad prawa lampa masz dwa przekaźniki właczania wentylatorów, możliwe, że pierwszy wentylator ci się włącza, albo rozłącza się zbyt szybko? wypnij te małe przekaźniki i zobacz jakie mają styki, potem zobacz czy oba wentylatory pracują, bo nie wykluczone, że chodzi ci tylko ten drugi, który powinien włączać się przy wyższej temperaturze. To może dawać takie objawy
Mój samochód: Citroen Xm
Poj. silnika (cm3): 2100
Paliwo: Diesel
Wersja:: mkII
Rok prod.:: 1997
Dołączył: 02 Lis 2018 Posty: 32 Skąd: Powiat Malbork
Wysłany: 18 Październik 2022, 10:11
Ja u siebie w 2.1TD zlałem do wymiany płyn chłodniczy i miałem potrzebę na chwilę uruchomienia motoru bez chłodziwa. Odrazu po odpaleniu z króćca gdzie miałem zdjęty wąż gumowy (obok bagnetu oleju) zaczęła się wydobywać biała mgła. Czyżby walnięta uszczelka pod głowicą?
Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015 Pomógł: 175 razy Dołączył: 17 Lis 2012 Posty: 4273 Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 18 Październik 2022, 18:04
Raczej praca samej pompy wody bez płynu narobiła mgły jak to było chwilowe uruchomienie;) O uszczelce Byś raczej już wiedział przed wymianą płynu mając jakieś objawy wywalania wody lub masło w oleju.
Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015 Pomógł: 175 razy Dołączył: 17 Lis 2012 Posty: 4273 Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 18 Październik 2022, 21:29
Według mnie pompa bo robi obroty,sucho tam nie jest , a że silnik zimny to nie znaczy że ścianki cylindra też..chcesz mieć pewność to tester na zbiorniczku wyrównawczym po zalaniu
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum