Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
Ciekawy patent zamiast kompa HA w XMie i Xantii
Autor Wiadomość
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 3 Marzec 2009, 00:14   Ciekawy patent zamiast kompa HA w XMie i Xantii

Znalazłem bardzo ciekawe urządzonko do wykonania we własnym zakresie (jak ktoś choć trochę lutował układy elektroniczne). Wymyślili to Niemcy aby pozbyć się zawodnego układu HA i cieszyć się kiedy trzeba komfortem jakie występuje, kiedy jest sprawny komp i wszystkie czujniki do niego doprowadzające różne sygnały. Urządzenie to włącza się zamiast kopa i steruje nim swoje cewki HA w swoim autku. Kiedy chcemy włączamy tryb "komfort" a kiedy planujemy jazdę sportową włączamy sobie tryb "sport". Otóż jest to niezależnie załączane od fabrycznego komputera i od wszystkich czujek. Czyli załączamy na stałe lub wyłączamy na stałe! Jest to nawet niezłe jak jedziemy spokojnie na wycieczkę, oszczędzamy paliwko i rodzinkę aby nie wymiotowała na zakrętach z włączamy sobie "komfort" i spokojnie sobie płyniemy z niezbyt dużą szybkością.. Jeżeli planujemy szybki wyścig do pracy bo zaspaliśmy, to bezpieczniej jak załączymy tryb sport.
Wszystko to fajnie jak mamy jeszcze pewność, że to komputer lub jakiś zły sygnał do niego dochodzący powoduje przejście w tryb twardy. . .
Schemat tego urządzenia jest w dziale download'u
TUTAJ

Jest to oczywiście w języku niemieckim ale jest bardzo ładnie opisane ze zdjęciami i rysunkami, że tłumaczenia nie potrzeba :)

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
lkoziolek

Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 2500
Paliwo: Diesel
Wersja:: II
Rok prod.:: 1994
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 14 Lut 2009
Posty: 170
Skąd: Kraków
Wysłany: 3 Marzec 2009, 08:39   

Wszystko pięknie, ale dokładnie tak jak napisałeś - układ ma szansę działać jeżeli rzeczywiście część elektryczna zawieszenia ma usterkę i powoduje przejście w tryb "sport".

Często jednak bywa że problem leży jednak po stronie cewki lub/i regulatora i w takim wypadku układ nic nam nie pomoże.

Inna sprawa że układ ten może niestety być nawet niebezpieczny, w przypadku np nagłego, przymusowego hamowania. Swoją drogą widziałem już układziki, które miały dodatkowo możliwość podłączenia czujnika hamulca, co czyni układ dużo bezpieczniejszym niż tutaj zaprezentowany, ale w dalszym ciągu jest to moim zdaniem "półśrodek". No chyba że problemem jest walnięty komp, to wtedy układzik taki ma rację bytu, choć z drugiej strony niewiele większym nakładem pracy można by było stworzyć dużo lepszy zamiennik(na jakimś prostym mikrokontrolerze) lub nawet "całkowity" zamiennik (w tym jednak przypadku mogło by to zająć nawet dwa miesiące)

Powiem szczerze, że początkowo też myślałem o zrobieniu podobnego układu, bo ostatnimi czasy coraz częściej moje autko ma ochotę jechać na sportowo (bez komentarza), jednak zawsze uważałem, że należy likwidować przyczyny dolegliwości a nie tylko skutki...

...wiec zapowiada się, że wiosna będzie dosyć pracowita :)

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 3 Marzec 2009, 23:47   

Kompy padają swoją drogą ale czasami któryś z czujników odmówi posłuszeństwa a dojście do tego, który to to już nie lada zagadka. Mogą to być lata.... :mrgreen:

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 27 Maj 2009, 21:54   

Tak się ostatnio zastanawiałem - czy może jest możliwość zrobienia czegoś takiego z oryginalnym komputerem? Najgorsze jest to, że nie ma do tego ustrojstwa schematu.
Trzeba się podłączyć gdzieś aby zablokować tryb miękki i niezależnie od wszystkich sensorów był on stały. Ja mam u siebie kontrolki to widzę, że czasami jak jadę po mocno dziurawej drodze to autko jest w większości czasu twarde bo działa czujnik naprężeń nadwozia. Akurat w tym wypadku przydał by się tryb soft na stale :)

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 14 Czerwiec 2009, 21:47   

Zapomniałem jeszcze dodać, że to ustrojstwo można kupić za parę groszy/ centów a właściwie pensów :) TUTAJ
No ale lepiej w złotóweczkach zakupić to tu.
No i fajna sprawa bo w/g danych techn wystarczy tylko jedno takie urządzenie na 2 cewki bo nasze cewki nie mogą być zasilane większym prądem jak 3A a to ma zabezpieczenie na 6,5A co w zupełności wystarczy.

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 15 Sierpień 2009, 13:20   

Poniżej zamieszczam parę fotek z montażu kitu:

Tak wygląda pudełeczko :)



Elementy składowe:








Kilka fotek ze zmontowanego ustrojstwa:








_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
andrzej
virgo16_2007

Mój samochód: citroen xm
Paliwo: benzyna
Wersja:: ekslusive
Rok prod.:: 1995
Dołączył: 01 Kwi 2010
Posty: 1
Skąd: szlachcin
Wysłany: 9 Maj 2010, 19:32   

podlączę się do tego tematu ponieważ uważam że tłumaczenie tekstu jest bardzo istotne - to nie jest tak ze montujemy układ i wszystko jest ok
po pierwsze konieczny oscyloskop (prostokątne przebiegi napięcia)
po drugie konieczny przekaznik z dwoma stykami do załączenia przodu i tyłu
po trzecie wyłącznik do załaczania układu - mozliwosci zalaczenia i wylaczenia ukladu oraz wady i zalety podane w tekscie
jeśli ktos jest zainteresowany tlumaczenie zasady dzialania i montażu prześlę na maila
zdjęcia które kol.Robson załączl to zdjęcia tylko układu elektronicznego Velleman-a, a to dopiero początek

powodzenia

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 10 Maj 2010, 06:20   

Na dłuższą metę to nie jest rozwiązanie. Najlepiej jak naprawimy oryginalny komputer. Choć przywracamy tym urządzeniem komfort, to jednak, tym samym zmniejszamy bezpieczeństwo. Zbyt miękkie zawieszenie, np na zakrętach nie jest chyba bezpieczne :) Fabryczny komputer jest naprawdę wspaniałym rozwiązaniem! Godzi komfort z bezpieczeństwem i to jest to, do czego trzeba dążyć. Jeżeli ktoś ma jakiś kłopot z komputerem, zawsze mogę pomóc.

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Pawlak

Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 2996
Paliwo: Benzyna+LPG
Wersja:: MK2
Rok prod.:: 1994
Dołączył: 20 Maj 2009
Posty: 4
Skąd: Poznań
Wysłany: 19 Maj 2010, 11:51   

Witam, czy mógłbym prosić o schemat podlączenia kitu vellmana zamiast kompa HAII mam zamiar sprawdzić jak działa ten patent.

Pozdrawiam

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 19 Maj 2010, 12:12   

Widzę, że kolega decyduje się jednak na półśrodki. W tym niemieckim opisie jest to ładnie rozrysowane i zostały także porobione fotki. Szkopuł w tym, że jest to opis do MKI lecz do MKII wystarczy dołączyć obie cewki równolegle. No cóż, postaram się coś narysować i wieczorem wrzucić. Nie mam w tej chwili gotowego schematu bo myślałem, ze każdy będzie umiał sobie to podłączyć.

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Pawlak

Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 2996
Paliwo: Benzyna+LPG
Wersja:: MK2
Rok prod.:: 1994
Dołączył: 20 Maj 2009
Posty: 4
Skąd: Poznań
Wysłany: 19 Maj 2010, 12:32   

Ja już po prostu nie mam siły na to HAII. Diody sygnalizują poprawna pracę kompa, końcówki mocy VN05 są wymienione. 2 minuty na postoju auto mięciutkie a za chwilę jest sztywny jak bałwan w zimę. Będę bardzo wdzięczny za schemat. Pozdrawiam

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 19 Maj 2010, 23:00   

Sprawa jest prosta. Musi kolega podjechać po sprawny komputer od HA i będzie git! Też z tym walczyłem i Velleman posłużył mi tylko upewnieniu się, że to wina kompa a nie stu innych rzeczy. Jak już wcześniej pisałem, komputer to naprawdę super sprawa a inne kombinacje to naprawdę robią z XMa albo taczkę, albo klowna wyskakującego z pudełka. Dla bezpieczeństwa to wolę taczkę ale z autem zmiękczonym na max, to najbliższy zakręt może się zmienić w drogę ostateczną...

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
marcin4378

Mój samochód: Xantia
Poj. silnika (cm3): 1905
Paliwo: Olej napędowy
Wersja:: Hatcback
Rok prod.:: 1995
Dołączył: 24 Paź 2010
Posty: 13
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 24 Październik 2010, 11:37   

Witam mój komp również jest uszkodzony tak powiedzieli w serwisie. Cewki cały czas stukają auto na cały czas się utwardza i zmiękcza. Numer mojego kompa to H4,3 S212G Może ktoś mi pomoże sie uporać z tym problemem?? Może ktoś to naprawi albo może ktoś ma do sprzedania taki sprawny komputer??

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 25 Październik 2010, 17:29   

marcin4378,
Wystarczy, że prześlesz go do mnie a problem minie jak ręką odjął ;)

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
fog

Mój samochód: CITROEN XM
Poj. silnika (cm3): 2500
Paliwo: ON
Wersja:: exclusive
Rok prod.:: 1995
Dołączył: 09 Sty 2011
Posty: 32
Skąd: Biłgoraj-Warszawa
Wysłany: 9 Styczeń 2011, 20:37   

Witam koleżanki i kolegów jestem tu nowy. Mam pytanie odnośnie w/w czy może mi ktoś dać namiar na osobę która ogarnie mi komp HA2 objawy jak wyżej auto zgaszone czasami tryb komfort zapalam ssssport, cewki cykają obie(jak chcą i kiedy...), układ wyczyszczony i uszczelniony (korektory, regulatory, zawór bez, konżektor, zbiornik, siłowniki czyli wsio) LHM Total wcześniej czyściwo. Gruch ok.

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA