Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
Epic vs bosch - zmiana na bosch, uruchomienie obrotomierza
Autor Wiadomość
stasek
stasek


Mój samochód: citroen xm
Poj. silnika (cm3): 2100
Paliwo: diesel
Wersja:: limusine
Rok prod.:: 1998
Dołączył: 10 Paź 2011
Posty: 93
Skąd: k-kozle
Wysłany: 12 Grudzień 2012, 20:38   Epic vs bosch - zmiana na bosch, uruchomienie obrotomierza

Przy odrzuceniu nieszczesnego lucasa wraz z komputerem mamy brak odczytu obrotomierza, co nalezy zrobic - co zmostkowac aby funkcjonowal?



http://www.citroen.org.pl...php?pic_id=1794

_________________
desmobiker
xm 2,1td automat


NIERÓB NICZEGO NA SIŁE, WEŻ WIĘKSZY MŁOTEK!
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 13 Grudzień 2012, 00:15   

W/g mnie wystarczy zmostkować pin nr 25, który idzie do obrotomierza z jednym z pinów idących od czujnika wału, np nr 53 a drugi pin z czujnika połączyć z masą, czyli pin nr 14 łączymy z pinem nr 54 lub 55. Powinno zadziałać. Jak zadziała to pstryknij fotę z wtyczką od kompa i połączeniami. :idea:

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
bmp

Mój samochód: Xantia
Poj. silnika (cm3): 2100
Paliwo: Diesel
Wersja:: Standard
Rok prod.:: 1995
Dołączył: 03 Maj 2011
Posty: 27
Skąd: Mikołów
Wysłany: 29 Grudzień 2012, 22:02   

Chyba się nie uda w ten sposób. Jako przeszczepiacz sam mam problem z obrotomierzem. Wczoraj siedziałem przy aucie z oscyloskopem i wychodzi na to, że z czujnika położenia wału są cztery impulsy na obrót, a na obrotomierz sterownik EPIC wysyła dwa impulsy na obrót. Dodatkowo amplituda napięcia z czujnika wału jest zależna od obrotów ( u mnie już przy 850rpm ma 10V, pewnie przy 4krpm będzie kilkadziesiąt). Obrotomierz dla odmiany jest sterowany czystym sygnałem prostokątnym o amplitudzie 12V. Jeśli uda mi się w tym tygodniu podejść do sklepu elektronicznego to być może opublikuję wkrótce rozwiązanie problemu, razem z obiecanym suplementem do tematu przeszczepu.

 
 
stasek
stasek


Mój samochód: citroen xm
Poj. silnika (cm3): 2100
Paliwo: diesel
Wersja:: limusine
Rok prod.:: 1998
Dołączył: 10 Paź 2011
Posty: 93
Skąd: k-kozle
Wysłany: 1 Styczeń 2013, 21:02   

Wodniczek zmienil pompe, co ciekawe obrotomierz dziala w pelnej skali, ma pociagniety jeden przewod koloru szarego jak dobrze pamietam, po wypieciu komputera brak wskazan, wycignieta zostala kontrolka check engine i jezdzi. trzeba zidetyfikowac polaczenia w aucie wodniczka.

_________________
desmobiker
xm 2,1td automat


NIERÓB NICZEGO NA SIŁE, WEŻ WIĘKSZY MŁOTEK!
 
 
bmp

Mój samochód: Xantia
Poj. silnika (cm3): 2100
Paliwo: Diesel
Wersja:: Standard
Rok prod.:: 1995
Dołączył: 03 Maj 2011
Posty: 27
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2 Styczeń 2013, 23:54   

Hmm, to robi się ciekawie :) . Ja pisałem o Xantii, czyżby w XM był inny soft w sterowniku EPIC i inny obrotomierz, potrzebujący 4-rech impulsów na obrót wału? Czy ktoś wie coś na ten temat?

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 3 Styczeń 2013, 00:03   

Ludzie, skąd te 4 impulsy wytrzasnęliście? Przecież jest tylko jeden występ na kole zamachowym! Co daje na pewno jeden impuls na obrót. No i po co niby by były te 4 impulsy jak potrzeba do wtrysku na każdy cylinder, tylko jeden...

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
bmp

Mój samochód: Xantia
Poj. silnika (cm3): 2100
Paliwo: Diesel
Wersja:: Standard
Rok prod.:: 1995
Dołączył: 03 Maj 2011
Posty: 27
Skąd: Mikołów
Wysłany: 3 Styczeń 2013, 00:17   

Na wolnych obrotach (800-85-rpm) na oscyloskopie odstęp między impulsami wynosił ok 19ms, czyli wychodzi że 4 impulsy na obrót. Koła zamachowego w swojej X jeszcze nie oglądałem, ale na alledrogo jest wystawione kółko z 406 i widać, że ma 4 występy-zęby na obwodzie pod czujnik.

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 3 Styczeń 2013, 00:33   

Te nowe mają jeszcze czujnik położenia wałka rozrządu. Bez tego, to komp przy 4 wypustkach nie dowie się, który to cylinder właśnie jest na górze ;) Przy silniku 2,5TD nie spotkałem się z 4 wypustami... ;) Może w 2,1 takie coś zastosowali...

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
stasek
stasek


Mój samochód: citroen xm
Poj. silnika (cm3): 2100
Paliwo: diesel
Wersja:: limusine
Rok prod.:: 1998
Dołączył: 10 Paź 2011
Posty: 93
Skąd: k-kozle
Wysłany: 6 Styczeń 2013, 16:33   

Panowie a podlaczenie obrotomierza pod alternator?

_________________
desmobiker
xm 2,1td automat


NIERÓB NICZEGO NA SIŁE, WEŻ WIĘKSZY MŁOTEK!
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 10 Styczeń 2013, 01:40   

Metoda zliczania impulsów z alternatora jest generalnie nieprzydatna (regulatory psują sygnał), choć dla konkretnego typu prądnicy mogłaby rokować nadzieje, przy solidnym doszlifowaniu układu (filtrowanie sygnału itp.). Wiem ,że w starych, niemieckich dieslach było specjalne wyprowadzenie na obrotomierz i to jakoś działało. Alternatora nikt przecież nie będzie zmieniał... Na pewno jest to do zrobienia ale trzeba wyprowadzić jedną fazę na zewnątrz (wszystko idzie przez układ prostujący - diody), uformować impuls, poprzez układ RLC i można się cieszyć obrotomierzem. Jest jednak jedno wielkie ale!!! Kolega stasek, nie przemyślał do końca sprawy! Przecież alternator ma inne przełożenie w stosunku do wału. Nie wiem ile to dokładnie jest ale koło alternatora jest ze 3 razy mniejsze! Zatem dodatkowo trzeba by zastosować jakiś cyfrowy uklad dzielący... Nie polecam bo to dużo grzebania i eksperymentowania. W sumie w germańskich autach było to pewnie wcześniej przemyślane i przeliczone przełożenie... No i stosowało się to w zamierzchłych czasach. Teraz mamy lepsze rozwiązania w postaci ceweczki przy kole zamachowym ;) Myślę, że po prostu sygnał jest za słaby i obrotomierz działa dopiero przy wyższych obrotach. Wyższe obroty bowiem powodują większą amplitudę sygnału.
Nie będę się tu rozpisywał dlaczego bo nie jest to teraz ważne. Sądzę, że komp ten sygnał wzmacnia i przesyła innym pinem do obrotomierza - już wzmocniony. Zatem proponuję zastosować prosty układ wzmacniający. Może to być jeden tranzystor w układzie Darlingtona. Znaczy się to są dwa tranzystory ale teraz robią to w jednej obudowie.

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
bmp

Mój samochód: Xantia
Poj. silnika (cm3): 2100
Paliwo: Diesel
Wersja:: Standard
Rok prod.:: 1995
Dołączył: 03 Maj 2011
Posty: 27
Skąd: Mikołów
Wysłany: 10 Styczeń 2013, 11:47   

Wczoraj zacząłem już rzeźbić układzik do Xantii. W obudowie po sterowniku EPIC (kupiłem od 406 za grosze) wcisnąłem płytkę z dwoma układami scalonymi i garścią elementów. Schemat zawiera układ formujący na tranzystorze i bramce Schmitt'a, a częstotliwość jest dzielona przez dwa przez przerzutnik JK. Zero elementów programowalnych i innych dziwnych, złożenie układu jest w zasięgu kogokolwiek, kto używał lutownicy, a części łatwo dostępne. Mam nadzieję, że dziś lub jutro odpalę to w samochodzie i podzielę się szczegółami na forum.

 
 
bmp

Mój samochód: Xantia
Poj. silnika (cm3): 2100
Paliwo: Diesel
Wersja:: Standard
Rok prod.:: 1995
Dołączył: 03 Maj 2011
Posty: 27
Skąd: Mikołów
Wysłany: 11 Styczeń 2013, 23:53   

Jak napisałem tak zrobiłem. Schemat maksymalnie uproszczony, zaledwie dwa łatwo dostępne układy scalone i kilka elementów.



Jak to działa:
Dwa tranzystory i pierwszy przerzutnik formują impulsy (układ z histerezą) z czujnika przy kole zamachowym, drugi przerzutnik dzieli częstotliwość sygnału przez 2 i wysyła sygnał na obrotomierz. Dioda Zenera wycina ewentualne szpilki napięcia z instalacji samochodu, mogące zabić układy scalone.

Montaż:
Wartości rezystorów niekrytyczne - można dać zbliżone. Tranzystory w zasadzie dowolne, jakiekolwiek współczesne NPN. Uważamy przy montażu układów scalonych - są wrażliwe na elektrostatykę - nie montujemy ubrani w polary i wełniane swetry, przed robotą dotykamy kaloryfera i tak dalej. Ja do montażu użyłem płytki uniwersalnej, a całość wsadziłem w obudowę po sterowniku EPIC, kupioną na allegro, płytki ze środka wyciąłem. Swój oryginalny sterownik zostawiłem w całości - przydaje się do ustawiania kąta wtrysku.
Kto nie zna się zupełnie na elektronice na pewno znajdzie w swoim otoczeniu kogoś, kto może pomóc. Układ zasilam z pinu 20 złącza sterownika - aby było tam 12V musimy pozostawić przekaźniki, które są w puszce obok sterownika i wyłącznik zderzeniowy. Pamiętamy, by podłączyć wszystkie masy, w tym pin 53 - masa czujnika.







Na koniec:
Nareszcie obrotomierz działa w pełnym zakresie :) . Montujcie, komentujcie i tak dalej :)

 
 
robert
Aktywny



Mój samochód: Toyota Camry
Poj. silnika (cm3): 2994
Paliwo: LPG
Wersja:: EXCLUSIVE,
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 40 razy
Dołączył: 13 Lis 2008
Posty: 1898
Skąd: Jedlina Zdrój
Wysłany: 27 Styczeń 2013, 17:48   

Czyli można powiedzieć że problem rozwiązany. Czekamy, aż ktoś jeszcze przetestuje..

_________________
Staraj się pisać posty po polsku, jak najlepiej potrafisz. Nie interesuje mnie czy masz "dys-coś tam".
Forum nie jest agencją towarzyską, nie dogodzi każdemu.
... Dopóki cyka, wiem, że żyje ...

Łada Niva - jak się nie zawiesi to zawsze przejedzie.
 
 
henryxm
Mechanik


Mój samochód: XM2,1 C4 Picasso Hatchback C5 X7 Sedan :
Poj. silnika (cm3): 2088 1.6 2.0
Paliwo: Diesel
Wersja:: Exclusive, Hatchback, Sedan Exclusive
Rok prod.:: 2010
Pomógł: 37 razy
Dołączył: 14 Lis 2008
Posty: 1034
Skąd: okolice Głogowa
Wysłany: 2 Luty 2013, 10:22   

Ciekawi mnie czy takie samo rozwiązanie lub podobne ( niedziałający obrotomierz powyżej 3.tys obrotów) zostało zastosowane po wymianie pompy wtryskowej Lucas Epic na Bosch w Xm Wodniczka ?

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 5 Marzec 2013, 15:04   

No i ciekawe, że przy wyższych obrotach nie trzeba dzielić sygnału i wskazuje tyle ile trzeba u Wodniczka ;)

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA