Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 2446
Paliwo: ON
Wersja:: exclusive
Rok prod.:: 1998
SKYPE - login: wojciechwasko
Dołączył: 14 Cze 2012 Posty: 46 Skąd: Nantes, FR
Wysłany: 12 Styczeń 2013, 18:58 Pytanie o zasadę działania dyferencjału (przód)
Dzisiaj, przy okazji próby zmiany tarcz hamulcowych, zauważyłem ciekawą rzecz. Przednia oś w powietrzu, silnik zgaszony. Przy wrzuconym biegu, prawym kołem nie dało się pokręcić (tzn. ciut się obracało, aż się oparło), natomiast lewe koło chodziło gładziutko, bez oporów.
Z czego to wynika? Dotychczas myślałem, że mechanizm dyrefencjału działa (schematycznie) tak:
(niebieski->zielony->żółty/czerwony).
Czy mój dyferencjał umiera czy mamy w XMach jakieś egzotyczne rozwiązanie?
_________________ facts do not cease to exist because they are ignored.
aldous huxley
Mój samochód: Xantia Break
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: ON HDI
Wersja:: forte
Rok prod.:: 2000 Pomógł: 38 razy Dołączył: 14 Wrz 2011 Posty: 890 Skąd: uk
Wysłany: 12 Styczeń 2013, 19:36
a obydwa kola byly w powietrzu?
nie byl skrecone? bo wtedy jest ciezko reka zakrecic kolo.
i ostatnie: sprawdzales po zrobieniu tarcz? moze kolo sie blokuje?
Ostatnio zmieniony przez banan 12 Styczeń 2013, 19:38, w całości zmieniany 1 raz
Mój samochód: Xsara Picasso/XantiII /Citroeny XM,ZX,
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: B / B , G
Wersja:: van,AL4
Rok prod.:: 2004 Pomógł: 30 razy Dołączył: 18 Wrz 2011 Posty: 1228 Skąd: Puławy
Wysłany: 12 Styczeń 2013, 23:16
Przecież to na obrazku to nie jest mechanizm różnicowy tylko proste przekazanie napędu.
Mechanizm różnicowy jak sama nazwa mówi różnicuje ilość obrotów kół zależnie od oporu jakie koła stawiają.
Mój samochód: Xantia Break
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: ON HDI
Wersja:: forte
Rok prod.:: 2000 Pomógł: 38 razy Dołączył: 14 Wrz 2011 Posty: 890 Skąd: uk
Wysłany: 13 Styczeń 2013, 00:53
audikom napisał/a:
różnicuje ilość obrotów kół zależnie od oporu jakie koła stawiają
troszke ci sie chyba pomylilo. nie roznicuje, a kompensuje (czyli wyrownuje). i nie opor, a predkosci obrotowe.
zwykly mechanizm roznicowy (jak kto woli: dyferencjal) przekazuje dokladnie taki sam moment obrotowy na kazde kolo wiec nie moze to dzialac na opor.
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5038 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 13 Styczeń 2013, 01:57
Nie zmienia to jednak postaci rzeczy, że coś jest nie tak z zaciskiem
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Mój samochód: Xsara Picasso/XantiII /Citroeny XM,ZX,
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: B / B , G
Wersja:: van,AL4
Rok prod.:: 2004 Pomógł: 30 razy Dołączył: 18 Wrz 2011 Posty: 1228 Skąd: Puławy
Wysłany: 13 Styczeń 2013, 10:54
dare2be przepraszam , przemyślałem rysunek jeszcze raz i wyszło że jednak jest dobry, tylko uproszczony a mój wczorajszy umysł tego nie paniał.
cyt."Działanie klasycznego mechanizmu różnicowego polega na przekazywaniu jednakowego momentu obrotowego na oba koła niezależnie od napotykanego oporu. W efekcie to koło, które ma mniejsze opory toczenia może obracać się szybciej od koła, które wymaga większego momentu do jego poruszenia" "
można dopuścić do sytuacji, gdy jedno z kół będzie obracało się podwojoną prędkością wału napędowego, zaś drugie będzie zatrzymane. "
Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 2446
Paliwo: ON
Wersja:: exclusive
Rok prod.:: 1998
SKYPE - login: wojciechwasko
Dołączył: 14 Cze 2012 Posty: 46 Skąd: Nantes, FR
Wysłany: 13 Styczeń 2013, 12:21
Jeżeli dobrze rozumiem Wasze wypowiedzi (sorry, ze mnie taki mechanik, jak z koziej d*** trąbka), jeden z zacisków "naciągających" półosie jest za mocno naciągnięty (albo coś w tym kierunku - zapieczony, etc), tak?
Ale przy obciążeniach, jakie są w trakcie jazdy, to i tak powinno odgrywać znikomą rolę, racja?
_________________ facts do not cease to exist because they are ignored.
aldous huxley
Mój samochód: XM II;
Poj. silnika (cm3): 2446
Paliwo: ON
Wersja:: Estate
Rok prod.:: 97 Pomógł: 8 razy Dołączył: 04 Wrz 2011 Posty: 514 Skąd: Brzeg
Wysłany: 13 Styczeń 2013, 15:18
donalehandro napisał/a:
trzyma mocniej jeden zacisk . nie bardzo jest z czego tragedie robic.
Śmię wątpię...
Napisał:" Przy wrzuconym biegu,".
Jeżeli na biegu to jak kręcisz jednym kołem(obojętne którym) to drugie kręci się z tą samą prędkością w drugą.
Albo za dużo napisał albo ma napęd tylko na jedno kółko a dyfer zespawany...
Mój samochód: citroen bx
Poj. silnika (cm3): 1900
Paliwo: diesel
Wersja:: hathback
Rok prod.:: 1987 Pomógł: 31 razy Dołączył: 27 Lis 2009 Posty: 780 Skąd: zabkowice slaskie
Wysłany: 13 Styczeń 2013, 15:39
co wy popierd..cie ludzie! Przeczytajcie tutaj Jalowa dyskusja az do kibla ganiac trzeba. po pierwsze jesli nie ma sie zadnego pojecia o mechanice to sie samemu nie grzebie. a najbardziej przerazajacy jest fakt ze ktos naprawia hamulce "jak sam zreszta napisal< a pozniej dodaje ze nie ma pojecia on naprawie pojazdow. i to jest dopiero tragiczne gdyz jak wiekszosc zapewne wie hamulce czasem sie przydaja.
Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 2446
Paliwo: ON
Wersja:: exclusive
Rok prod.:: 1998
SKYPE - login: wojciechwasko
Dołączył: 14 Cze 2012 Posty: 46 Skąd: Nantes, FR
Wysłany: 13 Styczeń 2013, 15:49
donalehandro napisał/a:
zacisk napinajacy polosie . nie.... nie moge poplakalem sie.
Zacisk napinający półosie. Chodziło mi o to, że w niektórych dyferencjałach na obudowie są takie tarcze do regulacji wstępnego napięcia łożysk osi. Takie coś widać chociażby na tym filmiku: jutub (1997 subaru legacy). No i w swojej naiwności pomyślałem, że w XMach też takie coś mamy i to może być powodem tego syndromu.
Tak więc zostawiając złośliwości na boku, chodzi Ci o zacisk hamulca? To miałoby sens - jeżeli lewe koło byłoby zblokowane przez hamulec, to wtedy prawe opierałoby się o silnik przy kręceniu na włączonym biegu.
_________________ facts do not cease to exist because they are ignored.
aldous huxley
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum