Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
Przeróbka oryginalnego radia z XMena na MP3 :)
Autor Wiadomość
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 30 Kwiecień 2009, 21:15   Przeróbka oryginalnego radia z XMena na MP3 :)

Opowiem Wam moją historie z radyjkiem, które nie ma w czasie teraźniejszym nowocześniejszego następcy...

Zaczęło się od tego, że doszedłem w końcu trzeba odejść od kaset magnetycznych bo w końcu mamy XXI wiek i nagrywanie kaset mija się z celem. Po pierwsze jakość nie ta a po drugie - strata czasu i brak czasu na takie operacje :) .
Postanowiłem zafundować mojemu Xmenowi nowoczesne radio na MP3. Przecież nie są już takie drogie a i pojemność pamięci flash jest już tak ogromna,. że można słuchać muzyki z rok czasu bez kasowania starej i nagrywania nowej.
Parę dni siedziałem na necie i na Allegro w poszukiwaniu odpowiedniego radyjka. Założenie było takie, że musiało to być radio, które będzie współpracować z fabrycznym sterowaniem z kierownicy. Jak wiadomo, jest to kwestia przyzwyczajenia a co najważniejsze i bezpieczeństwa na drodze podczas zabawy z radyjkiem.
Niestety, zaczęły się właśnie z tego powodu schody. Teraz standardów jest od groma a ten, który jest w Xmenie już pewnie odszedł do lamusa. Renomowane firmy na swoich stronach internetowych oferują przejściówki do każdego radia. Wszystko by było ok, gdyby nie to, że są one droższe od całego nowego radia.
Zastanawiałem się z tego powodu na d zmieniarką. W końcu moje fabryczne radyjko obsługuje zmieniarki...
No i tu także była ślepa uliczka... Nowe zmieniarki = nowe standardy komunikacji itp. Czyli jeden z twego wniosek, ze nowa nie będzie mogła współpracować z takim starym radiem.
Pozostaje jedynie zakup używanej zmieniarki CD.
Otóż nie są one już osiągalne na rynku a i jeżeli już to w kosmicznych cenach! Po co mi stara zmieniarka, która jest droższa od nowego, firmowego radia (ceny to ok 600zł!) a i niezawodność mechanizmu takowej pewnie miał by wiele do życzenia.
Po tych wszystkich perturbacjach mnie olśniło! Zauważyłem na alledrogo emulator zmieniarki! Fantastyczna sprawa - pomyślałem. W praktyce nieograniczona pojemność (nośniki danych to już dziesiątki GB!) no i nie ma zużywających się mechanizmów napędowych. Po prostu czysta elektronika. Dodatkowo - super małe ustrojstwo i lekkie!
Koszt - ok 400zł. Przełknął bym ten koszt aby tylko moje radyjko miało dużo w sobie muzy o jakości
CD.
Niestety..... Wysłałem zapytanie do firm, które tym handlują i wynik był negatywny... Kazali mi nawet przesłać zdjęcia od frontu radyjka i od ryłu - wyjść, jakie się znajdują w nim. Zewsząd ta sama odpowiedź: radio i standard, które ono obsługuje są już naprawdę wiekowe.
No cóż, postanowiłem sobie odpuścić i się naprawdę poddałem.
Jako, że kasety już wszystkie przesłuchałem a nagrywać nie mam na czym - kupiłem sobie transmiter. Fajne ustrojstwo ale jakość dźwięku naprawdę nędzna. Muzyka z radia ma o niebo lepszą jakość niż to badziewie!
To tak jakby słuchał muzyki na falach długich. Z tą jednak różnicą, że w stereo :)
Wtedy naprawdę się wkurzyłem! Muszę coś z tym zrobić! Nie mam czego słuchać a w radiu leci w kółko jedno i to samo, z tym, że dodatkowo kupę głośnych reklam trzeba wysłuchać!
Jako, że lubię pomajsterkować nie tylko przy mechanice ale elektronika także mi nie straszna - wpadłem na genialny pomysł. Najprościej, jak przerobię moje radyjko na MP3!
Będę miał sterowanie z kierownicy, wyświetlacz przy kierownicy też będzie działał, co by nie było możliwe przy jakimkolwiek innym rozwiązaniu.
Zobaczcie jak to zrobiłem i jak to wygląda! Może efekt estetyczny nie jest piorunujący ale jakość dźwięku rewelacyjna!!!




Poniżej widok oryginalnej tabliczki znamionowej radia. Data produkcji 1995r!







Następnie zdjęcia wtyczki, która steruje radiem z kierownicy.






Poniżej wejścia ISO i niewykorzystane gniazdo do sterowania zmieniarką.



Ogólny wydok zabytku przed przeróbką :)



Widok mechanizmu do odtwarzania kaset. Kupa mechaniki i żelastwa!






A poniożej pusta przestrzeń po usunięcu tego złomu.






Obraz z zainstalowanym już portem na karty SD






Poniżej widok zabytkowego radia z nowoczesnymi portamu USB i SD




Efekt prawie, że końcowy :)



Obrazek całego warsztatu :)



No i w końcu moja dusza jest zaspokojona....

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
henryxm
Mechanik


Mój samochód: XM2,1 C4 Picasso Hatchback C5 X7 Sedan :
Poj. silnika (cm3): 2088 1.6 2.0
Paliwo: Diesel
Wersja:: Exclusive, Hatchback, Sedan Exclusive
Rok prod.:: 2010
Pomógł: 37 razy
Dołączył: 14 Lis 2008
Posty: 1034
Skąd: okolice Głogowa
Wysłany: 1 Maj 2009, 11:05   

no nie wiem co tu napisać?
skoro działa to twórcy należy medal!!!
Bardzo scwana bestyia z Ciebie robson!!!
pozdrawiam

 
 
robert
Aktywny



Mój samochód: Toyota Camry
Poj. silnika (cm3): 2994
Paliwo: LPG
Wersja:: EXCLUSIVE,
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 40 razy
Dołączył: 13 Lis 2008
Posty: 1898
Skąd: Jedlina Zdrój
Wysłany: 1 Maj 2009, 11:42   Re: Przeróbka oryginalnego radia z XMena na MP3 :)

Po przeczytaniu postu od Robsona nachodzi mnie tylko jedno pytanie: Co to za standard?

robson napisał/a:
Opowiem Wam moją historie z radyjkiem, które nie ma w czasie teraźniejszym nowocześniejszego następcy...
... aby tylko moje radyjko miało dużo w sobie muzy o jakości SD...

Chyba się wkradł w twą wypowiedź chochlik drukarski, albo wymyśliłeś coś zupełnie nowego..

_________________
Staraj się pisać posty po polsku, jak najlepiej potrafisz. Nie interesuje mnie czy masz "dys-coś tam".
Forum nie jest agencją towarzyską, nie dogodzi każdemu.
... Dopóki cyka, wiem, że żyje ...

Łada Niva - jak się nie zawiesi to zawsze przejedzie.
 
 
ANETA.
ANETA


Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 2100
Paliwo: ON
Wersja:: automat
Rok prod.:: 1997
Dołączył: 11 Lis 2008
Posty: 156
Skąd: SZ. G.
Wysłany: 1 Maj 2009, 16:20   

przecież to wiadomo że Robson zawsze z niczego zrobi coś :-D

_________________
Pozdrawiam Aneta.S :P
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 3 Maj 2009, 20:25   

Z powodu częstych zapytań co do tego czy to aby na pewno działa i jak to zrobiłem - odpisuję tu na forum. Proszę też pytać mnie na forum jak są jakieś pytania aby inni też mogli z tego skorzystać.

Sprawa jest prosta... Wpiąłem się po prostu do procesora dźwięku TEA 6320 i odciąłem jednocześnie przedwzmacniacz z głowicy. Musiałem jednocześnie oszukać procesor aby myślał, że jest kaseta wewnątrz i cały mechanizm. Wszystko super hula. Podobnie jak by był mechanizm kaseciaka, z tą jednak różnicą, że zamiast kaseciaka jest cały układ dekodujący MP3. Czyli najważniejsze: mam sterowanie z kierownicy! Mogę sobie przełączać miedzy tunerem i MP3 poprzez kierownicę. Pracuję także nad udoskonaleniem tego aby przełączać utworki także z kierownicy. Na razie przełączam sobie klawiszami w radiu. Jak dokończę dzieło to wrzucę dokładny schemat aby każdy mógł z niego skorzystać.
Co do tego, czy to faktycznie działa to mogą się wypowiedzieć ci, którzy byli wczoraj na spotkaniu klubowym :)

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Nicpoń
inglisz ticzer


Mój samochód: Peugeot 406
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: Benzyna
Wersja:: sedan
Rok prod.:: 1996
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 378
Skąd: Dzierżoniów
Wysłany: 3 Maj 2009, 20:27   

Wypowiadam się: Działa :-D

 
 
wuwuzela
[Usunięty]

Wysłany: 3 Maj 2009, 20:57   

No działa działa ale czy nie lepiej było zakupić zmieniarkę ?? :D Było by prościej

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 3 Maj 2009, 21:08   

Zmieniarka to drogi i stary sprzęt, który w każdej chwili może paść. Elektronika jest o wiele trwalsza od mechanicznej zmieniarki. :-P

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
henryxm
Mechanik


Mój samochód: XM2,1 C4 Picasso Hatchback C5 X7 Sedan :
Poj. silnika (cm3): 2088 1.6 2.0
Paliwo: Diesel
Wersja:: Exclusive, Hatchback, Sedan Exclusive
Rok prod.:: 2010
Pomógł: 37 razy
Dołączył: 14 Lis 2008
Posty: 1034
Skąd: okolice Głogowa
Wysłany: 3 Maj 2009, 21:12   

robson jak zrobisz schemat podłączeń to skorzysta z niego sporo ludków
*musiałem wyedytować ten post z powodu dużej bańki*

Ostatnio zmieniony przez henryxm 4 Maj 2009, 11:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
marbed
[Usunięty]

Wysłany: 4 Maj 2009, 09:52   

Witam!
Zainteresował mnie ten opis ale z tego co widzę to jest w nim chyba pewne uproszczenie które wprowadziło wątpliwości i pytania do autora.
Otóż nie chodzi chyba o sam czytnik kart SD ale o moduł dekodujący MP3 do postaci audio. Nie wyobrażam sobie bowiem jakim cudem sam czytnik zdekoduje MP3.
Jeśli natomiast zastosujemy MP3 player w postaci pendrive to jak najbardziej OK. Ma on wyjście audio które można podłączyć do radia. Autor pisze o procesorze dźwięku ale ja sam kiedyś majstrowałem coś podobnego i wpiąłem się po prostu w przedwzmacniacz magnetofonu - zamiast sygnału z głowicy ale oczywiście nie na jego wejście bo wzmocnienie byłoby za duże, tylko na jego wyjście. Układ działał ale był dośc niewygodny w obsłudze gdyż o ile regulacja głośności działała z kierownicy - radio myślało że to sygnał z kasety magnetofonowej - to już zmiana utworów tylko bezpośrednio z pendrive.

Ale wracając do tematu - mam pytanie do autora. Czy mógłbys konkretnie powiedzieć co to za port kart SD? Może jakiś przykładowy link z Allegro?Chodzi mi o ten żółty element z kartą w środku widoczny na jednym ze zdjęć.

P.S. Po kilku miesiącach użytkowania mojego patentu na MP3 kupiłem zmieniarkę CD i to był najlepszy pomysł :)

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 4 Maj 2009, 10:18   

Otóż kolego, jak pisałem powyżej zastosowałem po prostu najzwyklejszy dekoder MP3. Przed tą przeróbką kupiłem sobie transmiter sygnału UKF. W nim właśnie był cały dekoder MP3 i wejście na port USB. Jak wiadomo nie zadowalał mnie sygnał z tego ustrojstwa. Szukałem schematu do tego radyjka aby podpiąć się pod wejście audio, bezpośrednio do radia. Oczywiście wyjście audio na zmieniarkę nie będzie działać dopóki nie będzie zmieniarki i komunikacji z nią. Postanowiłem poszukać aplikacji układów i znalazłem właśnie schemat procesora dźwięku. Myślałem też aby po prostu się podłączyć pod AMy ale po aplikacji zobaczyłem wejście mono i faktycznie ono było podłączone pod fale średnie i długie. Pozostał mi właśnie tylko magnetofon tylko do podłączenia :) Wywaliłem wszystko podpiąłem się ale było by to zbyt proste... Nie chciało działać. Co z tego, że zwarłem wszystkie potrzebne mikrowyłączniki zworkami, jak na wyświetlaczu widniało tylko "PLAY" a dźwięk nie dochodził do wzmacniacza. Nie działał również przycisk siły głosu. Cały dzionek mi zeszedł aby to oszukać. Drogą dedukcji doszedłem do wniosku, że różnica przed i po wywaleniu jest taka, iż zworki te załączają się w pewnych odstępach czasowych i dlatego procesor radia dochodzi do wniosku, że trzeba przełączyć procesor dźwięku na wejście audio z odtwarzacza. Rozwiązałem ten problem w bardzo prozaiczny sposób. Dobrałem po prostu rezystory podłączone szeregowo z kondensatorem podłączonym równolegle tzw. układ RC. Kondensatorek się ładuje przez określony czas i po uzyskaniu pewnego progu napięcia procek reaguje prawidłowo i audio działa jak trzeba. Oczywiście wcześniej wyrzuciłem cały przedwzmacniacz głowicy aby nie było wzbudzeń i niepotrzebnych zakłóceń z powodu ogromnego wzmocnienia układu przedwzmacniacza.
Wpiąłem się także pod oryginalne przyciski radia aby wybierać utwory w przód i w tył. Okazało się bowiem, że sterowanie jest masą, podobnie jak w oryginalnym radiu.
Teraz mam oryginalne sterowanie z kierownicy tak jak bym miał odtwarzacz. Mogę przełączać tryb tuner-tape co w oryginalnym wykonaniu też tak działa. Przełączam utworki poprzez oryginalne przyciski sterujące radiem w przód i w tył. Mam jeszcze jednego asa w rękawie! Otóż mam jeszcze oryginalnego pilota na podczerwień. Czyli mogę sobie sterować dodatkowo wszystkimi innymi funkcjami MP3, takimi jak equalizer, przewijanie w przód i w tył utworów. play, pauza, vol itp. Jednym słowem mam prawie w pełni funkcjonalne radyjko z MP3. :lol:
Zmieniarki i płyty CD to już też awaryjny przeżytek. Mam kupę kolesi, którzy zakupili zmieniarki i długo się nimi nie pocieszyli...
Ja przeskoczyłem z generacji taśm i zapisu magnetycznego, pomijając zapis laserowy na nośnikach optycznych CD, zapis optyczny z kompresją MP3 od razu na najnowocześniejszy zapis elektroniczny na pamięciach flash. Przedłużyłem żywotność radia o trzy generacje dalej :-D
Na ryku jest bardzo wiele transmiterów za niewielkie pieniądze. Ja kupiłem rok temu to badziewie za 50zł, które teraz naprawdę odtwarza dźwięk z pełną dynamiką. Teraz bym kupił za ponad 100zł coś takiego ale z obsługą bluetooth. Miał bym dodatkowo zestaw głośnomuwiący w radyjku :)

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
marbed
[Usunięty]

Wysłany: 4 Maj 2009, 11:18   

robson napisał/a:
kupiłem sobie transmiter sygnału UKF. W nim właśnie był cały dekoder MP3 i wejście na port USB


I o to mi własnie chodziło! Teraz rozumiem wszystko. Dzięki z ainformacje.

 
 
yEti
Gość
Wysłany: 4 Maj 2009, 17:32   

Przywiało mnie tu z bratniego klubu. To genialny pomysł. Mam Xsarę z kaseciakiem i myślę że też to będę musiał zastosować...

 
 
dj.arti

Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 2088
Paliwo: Diesel
Wersja:: MK II
Rok prod.:: 1998
Dołączył: 12 Paź 2009
Posty: 1
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 12 Październik 2009, 22:21   

Witam!

Mam pytanko odnośnie tej przeróbki. Czy dało by radę jakiś schemacik odnośnie gdzie to wszystko jest podłączone i jeśli działa już w pełni to sterowanie z kierownicy to też jakiś schemacik tego sterowania.

Byłbym bardzo wdzięczny!

Pozdrawiam

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 12 Październik 2009, 22:32   

Zdjęcia po zalogowaniu się powinny działać.

Schematu jako takiego nie mam bo nie jest osiągalny do tego radia ale korzystałem z aplikacji procesora dźwięku TEA6320. Jest tam opis wejść i podłączasz się pod jedno, które wykorzystuje kaseciak.



TEA6320_2.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 1959 raz(y) 188,84 KB

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA