Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: robson
24 Maj 2011, 20:35
Pompa pięciotłoczkowa LHM
Autor Wiadomość
MAX
Mechanik


Mój samochód: XMII
Paliwo: Benzyna
Wersja:: MKII
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Cze 2010
Posty: 367
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 9 Czerwiec 2010, 08:07   Pompa pięciotłoczkowa LHM

Witam użytkowników Xm. Mam pytanie, czy ktoś rozbierał pompę pięciotłoczkową LHM ? Chodzi mi o mocowanie koła pasowego? W internecie bardzo oględnie piszą na ten temat. Posiadam pompę, którą chciałbym samodzielnie rozebrać na czynniki pierwsze i ocenić moje możliwości jej naprawy. Przyznam, że jest to jedyny element hydrauliki nie przerabiany jeszcze przeze mnie. Na przekrojach nie widać czy koło pasewe jest wkręcane na wałek czy wciskane?. Co prawda kołnierz przy wałku na kole pasowym sugerowałby, że koło założone jest na wcisk...? Proszę o jakąś konkretną odpowiedź ? Dziękuję za pomoc.

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 9 Czerwiec 2010, 12:42   

Koła we wszystkich pompach są zawsze na wcisk. Ze względów bezpieczeństwa jest to tak zrobione, aby w przypadku zatarcia się pompy, nie rozerwało połowy auta ;) Jest to bardzo duży wcisk, ponieważ jak wiadomo są to dość duże opory ruchy, podczas tłoczenia. Tym bardziej, że są to tłoczki i nie pracuje ona w sposób ciągły. Obciążenie pompy jest zmienne, gdyż co jakiś czas ona jest przełączana przez konżektor. Co do rozbierania, to słyszałem, że niektórzy podgrzewają koło. Nie polecam tej metody, choć na pewno jest dość skuteczna. Niestety po tym zabiegu uszkadzają się uszczelnienia i może nastąpić zmiana w strukturze materiału i zmieni się wtedy twardość elementów. Dodatkowo może się zdeformować koło pasowe i będzie ono miało bicie. Ja za każdym razem używam dużego, mocnego ściągacza. Trzeba oczywiście złapać koło pasowe za wewnętrzne otwory a nie za wieniec koła. Inaczej je pokrzywimy. Wcisk jest naprawdę porządny i czasami wydaje się, że nie da rady tego ściągnąć. Nie należy się wtedy poddawać. Mocny ściągać daje radę temu! ;-)

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
henryxm
Mechanik


Mój samochód: XM2,1 C4 Picasso Hatchback C5 X7 Sedan :
Poj. silnika (cm3): 2088 1.6 2.0
Paliwo: Diesel
Wersja:: Exclusive, Hatchback, Sedan Exclusive
Rok prod.:: 2010
Pomógł: 37 razy
Dołączył: 14 Lis 2008
Posty: 1034
Skąd: okolice Głogowa
Wysłany: 9 Czerwiec 2010, 17:29   

Możesz koło potraktować ściągaczem do sworzni ale nigdy pamietaj nie wolno siągać po zewnetrznej stronie koła.Obudowy były plastikowe i metalowe-do tego mozesz użyć wiekszego płaskiego wkrętaka.Obudowe trzyma uszczelka,uważaj by ja nie przyciąć.Potem trzeba wybić ośke pompy z łożyska.Przy wybijaniu uważaj bo powypadaja ci tulejki ze spreżynami i małą kuleczką zaworu.Po wyciągnieciu tulejek ,imbusem odkrecasz gniazdo zaworu a tam jest spręzynka z podkładką dociskową zaworek.Własnie ta podkładka posiadając duży odcisk,powoduje ,że pompa ma małe spreżanie co potem skutkuje małą wydajnością pompy. Rozbierałem te pompy dość dawno i wieć proszę poprawić jak coś przeoczyłem.

[ Dodano: 2010-06-09, 18:30 ]
pompa 5 tłoczkowa



siągacz.jpg
ściągacz
Plik ściągnięto 38756 raz(y) 10,14 KB

pompa lhm 5.jpg
pompa 5 tłoczkowa
Plik ściągnięto 1404 raz(y) 51,92 KB

 
 
MAX
Mechanik


Mój samochód: XMII
Paliwo: Benzyna
Wersja:: MKII
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Cze 2010
Posty: 367
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 11 Czerwiec 2010, 06:42   

Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź i opisy z rysunkami. Myślę, że nie tylko mnie nurtowało to pytanie. Koło faktycznie posiada porządny wcisk i potrzebny jest dobrej jakości sciągacz. Zabieram się więc za rozbiórkę. Pozdrawiam serdecznie :-)

[ Dodano: 2010-08-01, 13:08 ]
Kilka uwag dotyczących ewentualnej naprawy pompy jednosekcyjnej pięciotłoczkowej. Pierwsza generalna uwaga pompy te sa nienaprawialne, poza ewentualna wymianą koła pasowego. Zdarza się, ze zakładane są koła pasowe od citroena BX. Sa one nieco mniejsze i auto szybciej sie podnosi, a nie ma to żadnego wpływu na zywotnosć pompy. Kola pasowe wtłaczanane sa na duży wcisk i nie dlatego, żeby nie rozerwało polowy auta ale żeby uniknąć wszelkiej ewentualnej nierównej pracy pompy i aby zniechęcić do grzebania w tym urządzeniu. Przy próbie rozebrania pompy i zdemontowaniu wałka głównego najczęsciej dochodzi do uszkodzenia wewnętrznego uszczelniacza wałka. Tu dodam, ze pomimo zewnętrznego takiego samego wyglądu są trzy rodzaje konstrukcji wewnętrznej takiej pompy. Różnice są niewielkie ale są. Łozysko główne pompy jest o dosć nietypowym wymiarze i w zakupie porównywalne jest z kosztem zakupu dobrej używki. konstrukcja wewnętrzna zaworków zniechęca do naprawy. Bez precyzyjnego sprzętu jest niemozliwa do naprawy, a przekładanie płytek na drugą stronę to tylko ułamek sukcesu. magnesówka, o której rozpisują się klubowicze to jeszcze nie wszystko, ponieważ problem główny pompy to zaworki kuliste i przylgnie tych zaworków. jedyny warsztat, który byłby w stanie odtworzyć taka pompę w 100% przy wykorzystaniu precyzyjnych szlifierek, badaniu twardosci materiału i procesu technologicznego wycenił swoja pracę na około 2000 zł. Generalnie po zasięgnięciu opinii wszelkich specjalistów w tej materii i zakładów regenerujących rózne pompy hydrauliczne naprawa takiej pompy jest nieopłacalna w stosunku do zysków. Najlepszym więc rozwiązaniem jest pozyskanie takiej pompy z citroena BX i to najlepiej takiego bez wspomagania kierownicy. Dodam, zby z rezerwa patrzeć też na ogłoszenia w internecie o regeneracji takich pomp, gdyz prawdopodobnie to tylko drobna kosmetyka. Pozdrawiam :)

 
 
tito
tito

Mój samochód: citroen xm
Poj. silnika (cm3): 2500
Paliwo: on
Wersja:: sedan
Rok prod.:: 1994
Dołączył: 16 Sie 2009
Posty: 11
Skąd: Małkinia
Wysłany: 24 Sierpień 2010, 18:47   

Witam. Podłącze się do tematu. Moja pompa ma wyciek w okolicach wałka, a poza tym wszystko działa w niej ok. Słyszałem że wymienia się uszczelniacz na jakiś dwu kołnierzowy i to wystarczy.Czy jest możliwość jej uszczelnienia we własnym zakresie? Szkoda jej oddawać do regeneracji bo boję się że coś w niej sknocą.Pozdrawiam

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 25 Sierpień 2010, 15:04   

tito,
Akurat tu jest temat o starszej wersji pompy bo w Twoim XM-ie jest już pompa 6+2 ;)
Jeżeli masz trochę zdolności manualnych to nie powinieneś mieć problemów. Przecieki na pewno są spowodowane nie tyle zużyciem samego uszczelniacza lecz na pewno łożysko już ma luzy i to powoduje przecieki. Nowe łożysko i nowy uszczelniacz powinny rozwiązać problem.

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
MAX
Mechanik


Mój samochód: XMII
Paliwo: Benzyna
Wersja:: MKII
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Cze 2010
Posty: 367
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 29 Sierpień 2010, 17:54   

Jesli chodzi o pompę 6+2, to jej naprawa jest możliwa i wymiana uszczelniacza podobno nie jest bardzo skomplikowana. Innaczej ma sie sprawa z pompą jednosekcyjną pięciotłoczkową, czyli taką jakie montowane były w BX i starszych modelach XM. Łożysko główne ma nietypowy wymiar i jest dosć drogie cos powyżej 100 zł, do tego dochodzi jeszcze uszczelniacz. Duży problem jest ze zdjęciem koła pasowego tak aby go nie pogiąć. Najlepiej robić to na specjalnej prasie, a potem podobnie z montażem. Co ciekawego, pomimo zewnętrznego takiego samego wyglądu są pewne różnice w wewnętrznej budowie. Dotyczy to własnie zastosowanego usczelniacza wałka, tak więc zakupu nowego można dokonać po rozebraniu pompy. taka pompę rozebralismy w warsztacie w garbatce koło Puław u Tomka ( kto napełniał gruszki lub dokonywał napraw hydrauliki z lubelskiego wie o kogo chodzi) przy rozbieraniu pompy akurat w tym modelu jaki mielismy dochodzi do uszkodzenia uszczelniacza w czasie rozebrania. Biorąc pod uwagę ewentualne koszty częsci i czas robocizny w tej samej a nawet niższej cenie można zakupić niezłą używkę.

 
 
MAX
Mechanik


Mój samochód: XMII
Paliwo: Benzyna
Wersja:: MKII
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Cze 2010
Posty: 367
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 23 Maj 2011, 20:40   

Kajam się w piersi. Potrzebowałem roku czasu, żeby temat pompy pięciotłoczkowej rozpracować na wszelkiego rodzaju czynniki pierwsze. Żeby temat poznać naprawdę dobrze rozebrałem na czynniki pierwsze kilka pomp, badając i porównując zawartosć każdej z nich. w wolnej chwili zamieszczę dokladny opis demontażu i naprawy takiej pompy, a teraz po kolei jaważniejsze spostrzeżenia:
1. Popmpę pieciotłoczkową można zregenerować
2. Nikt nie podaje dokladnego opisu ponieważ niektórzy robią na tym kasę ( regeneracja)
3. Nie każdy naprawi pompę wymieniając wszystkie częsci tak jak należy
4.Nprawa pompy nie jest tania, ale pompra naprawiona solidnie jest nie do zajeżdżenia poniewaz jej sprawnosć jest identyczna jak z nową.
5. trudno dostać sprawna używkę, prawda jest taka, że pompy te juz maja wiele lat

 
 
MAX
Mechanik


Mój samochód: XMII
Paliwo: Benzyna
Wersja:: MKII
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Cze 2010
Posty: 367
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 23 Maj 2011, 21:17   

A teraz po kolei objawy swiadczące o niedomaganiu pompy pięciotłoczkowej:
Pompy te należłą do pomp sredniogłosnych wynika to z konstrukcji wałka głównego i łozyskowania tylnego. Pompy te sa bardzo czułen na zanieczyszczenia LHMu stad płukanie układu, o którym tyle się mówi a niewielu to robi nabiera znaczenia. Tloczki pompy mają bardzo dokładne pasowanie tak by pompa byla szczelna, po rozebraniu zdjęciu tylnego dekiela można zauważyć, że pokryta jest cała czyms w rodzaju sadzy w lhmie, to drobinki przemielonych przez układ elementów szczelnień, rózne inne zabrudzenia, dostając się na tłoczki pompy dzialają jak hamulec.
1. Terkotanie pompy ( znacznie głosniejsza praca)- zanieczyszczenie lhm, mozliwe przytarcie i niepelne otwieranie tłoczków pompy - przepłukać uklad a przynajmniej przepłukać pompę, można zdemontować, zdjąć tylna pokrywę i wypłukać pompę, po zdjęciu dekielka będzie widać jak pracują tłoczki i czy wszystkie otwieraja sie i zamykają. głona praca pompy to wibracje bieżni lożyska tylnego i uderzanie o wałek. przy niedokładnym otwarciu tloczka łozysko nie jest równomiernie dociskane i pompa głosno pracuje. wydatek pompy jest znacznie mniejszy.
2. gloSna praca pompy, drgania na wspomaganiu - częsciowo jak powyżej, ale na drgania ma wpływ zużycie przedniego łożyska. Łożysko przednie jest duże 6 kulkowe i z czasem minimalne wgłębienia w bieżnię powodują, że pompa pracuje z lekkimi drganiami. Łożysko powinno być smarowane co jakis czas. Wkretakiem płaskim zjejmujemy dekielek ( odchylamy ) między korpusem pompy a kołem psaowym. w szczelinę wciskamy trochę towotu.
3. Przycinanie wspomagania - słaby wydatek pompy, nieszczelne płytki zaworowe i zaworki kulkowe w pompie - pompa do regeneracji - chwilowa poprawa to uszczelnienie pozostałych elementów hydrauliki majacych wpływ na pracę pompy
4. przecieki - z wałka głównego - nie ma wiekszego wpływu na pracę pompy pod warunkiem, że przecieki sa niewielkie. Przecieki przez wałek nie sa przeciekami pod dużym cisnieniem, cały wałek pompy pracuje zanurzony w lhm a łożysko przednie jest uszczelnione bardzo małym uszczelniaczem i niczym więcej i to wystarcza.
przecieki to zużycie tego malego uszczelniacza niestety nie zrobi się wymiany bez demontażu koła pasowego.
5. Przecieki z obudowy pompy - zuzyty duży oring uszczelniający, wymienić na nowy
6. Częste właczanie pompy - oprócz pompy ważne jest prawidłowe funkcjonowanie konżektora i innych elementów hydrauliki. Częste włączanie pompy gdy jest dobrze eksploatowana to problem głównie konżektora

 
 
MAX
Mechanik


Mój samochód: XMII
Paliwo: Benzyna
Wersja:: MKII
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Cze 2010
Posty: 367
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 23 Maj 2011, 21:49   

Prawidłowa regeneracja pompy zawiera:

1. Wymiana lozyska głównego
2. Wymiana uszczelniacza przedniego
3. Wymiana uszczelniacza wewntrznego - oring
4. Wymiana tylnego lożyska igielkowego wałka
5. Wymiana dwurzędowego łożyska rolkowego - wymiana rolek ( 48 sztuk)
6. Sprawdzenie prowadzenia tloczków pompy ewentualne polerowanie powierzchni do 10klasy
7. frezowanie i doszlifowanie gniazd zaworów kulkowych faza nie powinna mieć więcej niż 1,25 mm styku z kulką zaworu
8. wymiana płytek zaworowych
9.wymiana dużego oringu - pod obudową plastikową lub metalową pompy

 
 
MAX
Mechanik


Mój samochód: XMII
Paliwo: Benzyna
Wersja:: MKII
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Cze 2010
Posty: 367
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 24 Maj 2011, 19:11   

pompa po rozebraniu



p1.jpg
elementy skladowe pompy pięciotłoczkowej. na zdjęciu brak dekielka zakrywającego łożysko główne oraz koła pasowego
Plik ściągnięto 1452 raz(y) 152,41 KB

 
 
MAX
Mechanik


Mój samochód: XMII
Paliwo: Benzyna
Wersja:: MKII
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Cze 2010
Posty: 367
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 24 Maj 2011, 19:18   

Zdjęcie powyżej przedstawia rozebrana pompę pięciotłoczkową. składa sie ona patrząc od tyłu:
1. plastikowa obudowa, są wersje z obudowa metalową, co nie ma zadnego znaczenia
2. wałek główny pompy
3. łożysko rolkowe dwurzędowe
4. łozysko igiełkowe jednorzędowe umieszczone w korpusie z tłoczkami pompy
5.korpus tylny pompy z 5 tłoczkami
6. łacznik korpusu tylnego z przednim - tulejka z pierscieniem ograniczającym
7.spręzyna dociskowa
8.korpus przqedni pompy
9. zaworki płytkowe ze sprężynkami
10. uszczelnienie przednie pompy - tyleja mosięzna z oringiem
11.Łożysko główne pompy
12. oring stożkowy - uszczelniacz
13.pierscień dystansowy w którym mocowany jest uszczelniacz stokowy
14. dekielek przedni pomy - na zdjęciu nie widać
15. koło pasowe- brak na zdjęciu

 
 
MAX
Mechanik


Mój samochód: XMII
Paliwo: Benzyna
Wersja:: MKII
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Cze 2010
Posty: 367
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 24 Maj 2011, 19:20   

wałek główny pompy



p2.jpg
Plik ściągnięto 1035 raz(y) 113,15 KB

 
 
MAX
Mechanik


Mój samochód: XMII
Paliwo: Benzyna
Wersja:: MKII
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Cze 2010
Posty: 367
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 24 Maj 2011, 19:22   

wałek główny pompy podparty jest tylko na dwóch łożyskach, z tyłu co widać na przebarwieniu wałka na łozysku igiełkowym o wymiarach DL2012, oraz przednim głównym BAQB446375

 
 
MAX
Mechanik


Mój samochód: XMII
Paliwo: Benzyna
Wersja:: MKII
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Cze 2010
Posty: 367
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 24 Maj 2011, 19:26   

Wałek główny pompy z nałozonym łożyskiem oporowym dociskajacym tłoczki pompy. Łozysko rolkowe dwurzędowe. Przy regeneracji pompy wymienia się rolki łozyska, można je dostać w sklepach SKF. W czasie wieloletniej eksploatacji rolki pomniejszają swój owbów o około 0,3 mm co skutkuje wiekszymi luzami wewnętrznymi i wiekszym szumem pracy łozyska



p3.jpg
Plik ściągnięto 884 raz(y) 115,06 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA