Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
CITROEN AX
Autor Wiadomość
pianka
[Usunięty]

Wysłany: 17 Listopad 2008, 01:57   CITROEN AX

Najmniejszy samochód marki Citroën produkowany od 1986 do 1998 roku (segment A). Od 1996 do 1998 produkowany równocześnie ze swoim następcą Citroënem Saxo

Wprowadzenie tego modelu wprowadziło rewolucję, a mianowicie elementy najbardziej narażone na odkształcenia były wytworzone z blachy przemysłowej o zwiększonej wytrzymałości. Była to wtedy nowość. Występowały w nim silniki benzynowe od pojemności 0,9 do 1,4 cm3 oraz od 1988 roku silniki diesla. Początkowo 1,4 zastąpiony w 1994 przez silnik 1,5. Przez krótki czas w latach 90. montowano diesle o pojemności 1.6 (wersja limitowana).

W roku 1991 AX-y przeszły facelifting. Zmieniono deskę rozdzielczą, kształt zderzaków, kierownicę, elementy wykończenia wnętrza oraz poprawiono jakość. We wnętrzu aut po modernizacji jest znacznie ciszej.

Od roku 1991 wprowadzono podwójnie ocynkowaną karoserię. W zależności od wersji wyposażenia w desce rozdzielczej występują 2 lub 4 nawiewy. W roku 1995 zmieniono kierownicę oraz kilka innych drobiazgów.

W roku 1998 zakończono produkcję modelu AX przez Citroëna (kontynuował ją malezyjski producent Proton, na podstawie umowy licencyjnej). Auto nosiło nazwę Tiara
Proton Tiara

AX-y występowały w nadwoziu 3 lub 5 drzwiowym. Przez pewien czas model AX z silnikiem diesla o pojemności 1.4 był jedynym seryjnym samochodem na świecie który zużywał poniżej 4 litrów paliwa na 100 km. Na bazie AX-a stworzono auta takie, jak Citroën Saxo oraz Peugeot 106.

AX jest bardzo lekkim autem. Jego masa własna to około 700 kg. Wiele elementów takich ja tylna klapa jest zrobionych z plastiku. Tylne zawieszenie jest oparte na belce i drążkach skrętnych. W zależności od wersji wyposażenia tylne półki umieszczone nad bagażnikiem były wykonane z czarnego skaju lub z twardego tworzywa obitego czarnym filcem.d
Twarda półka

Silniki diesla to bardzo udane konstrukcje. Początkowo silnik o pojemności 1360 posiadał układ wtryskowy BOSCH oraz moc 55km. W roku 1990 przeszedł modernizacje. Zastąpiono udany układ wtryskowy Bosch mniej udanym układem wtryskowym Lucas. Moc spadła do 52 koni mechanicznych. Oraz nieznacznie wzrosło zużycie paliwa do 4,5 litra po mieście. Kolejną modyfikacją tego silnika był montaż katalizatora w układzie wydechowym. Po raz kolejny moc spadła tym razem do 50km. Silnik 1.4 Był jednym z najbardziej oszczędnych, kulturalnych i dynamicznych silników wysokoprężnych koncernu PSA. Jego wady to awarie uszczelki pod głowicą. W pierwszej połowie lat 90. specjaliści z koncernu PSA doszli do wniosku że należy zbudować nowy silnik wysokoprężny. Poddany niezbyt udanym modernizacjom silnik 1.4. stracił większość swoich zalet. Nowa jednostka o pojemności ok. 1500 cm³ miała wyższą moc od swojego poprzednika (57 KM) oraz była bardziej niezawodna. Silnik ten jednak stracił na kulturze pracy oraz wzrosło zużycie paliwa do około 5 litrów w jeździe miejskiej. Nowy silnik odziedziczył po swoim poprzedniku układ chłodzenia oraz układ elektryczny. W silniku 1.4 świece żarowe były umieszczone pod wtryskiwaczami a w nowym nad nimi. Zastosowano też cieńsze świece żarowe. Silniki te posiadają układ wtryskowy Lucas ale jest to inny układ niż ten montowany w poprzedniku. Cechą układów wtryskowych Lucas jest to, że wałek w pompie jest oparty na panewkach a w pompie Boscha jest oparty na łożyskach. Pompy Lucasa bardzo źle znoszą oddziaływanie olejów roślinnych jako paliwa. Każde zatankowanie oleju jadalnego do silnika z układem Lucasa może zakończyć życie pompy. W silnikach 1360 cm³ z układem Lucasa można zastosować pompę Boscha, należy jedynie zaopatrzyć się w odpowiednią podstawę pod tę pompę. Mariaż w odwrotną stronę jest niemożliwy.

Oprócz wersji z silnikiem Diesla występują też silniki benzynowe:

1.0 33 kW (45 km) 1.1 44 kW (60 km)(najpopularniejszy) 1.4 55 – ~68 kW (75- ~ 100 km)

Najbardziej ciekawe wersje to GT GTI (wcześniej sport) przyspieszenie do 100 km/h poniżej 10 sek. i prędkość maksymalana bliska 200 km/h

Jako ciekawostka była wersja 4x4 od 1991 roku.
Samochód: 5-miejscowy, 3 lub 5-drzwiowy hatchback, napęd na przednie koła
Cena podstawowa: około 2tys. zł
Silnik: 4-cylindrowy, wtrysk paliwa lub gaźnik
Pojemność skokowa: 1360 cm³

Osiągi:
0–100 km/h: 11,2 sek.
Prędkość maksymalna: 175 km/h

Spalanie:
Cykl miejski: 6l/100 km
Cykl pozamiejski: 4,5l/100 km
Przy prędkości maksymalnej: 5l/100 km
Zbiornik paliwa: 38 l



AX.jpg
Plik ściągnięto 2128 raz(y) 10,01 KB

Ostatnio zmieniony przez pianka 20 Listopad 2008, 23:12, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
robert
Aktywny



Mój samochód: Toyota Camry
Poj. silnika (cm3): 2994
Paliwo: LPG
Wersja:: EXCLUSIVE,
Rok prod.:: 1995
Dołączył: 13 Lis 2008
Posty: 1898
Skąd: Jedlina Zdrój
Wysłany: 20 Listopad 2008, 09:15   

Co prawda wikipedia podaje informację o tym, że Citroen montował do AX silnik Diesla 1,6, lecz po przeczytaniu mnóstwa artykułów nigdzie nie znalazłem potwierdzenia tej informacji. Uważam że jest to jakaś kaczka dziennikarska, albo ktoś uznał silnik TUD5 o pojemności 1527 ccm za silnik 1600.
W 1993 roku silnik Diesla TUD3 przeszedł dosyć istotną modyfikację układu chłodzenia, która zapobiegała uszkodzeniom uszczelki głowicy, dopiero na podstawie tej wersji silnika powstał silnik model TUD5

_________________
Staraj się pisać posty po polsku, jak najlepiej potrafisz. Nie interesuje mnie czy masz "dys-coś tam".
Forum nie jest agencją towarzyską, nie dogodzi każdemu.
... Dopóki cyka, wiem, że żyje ...

Łada Niva - jak się nie zawiesi to zawsze przejedzie.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA