W tym pliku jest opis całego układu wtryskowego sid 803/803A oraz EDC16C34. Są metody sprawdzania poprawności działania poszczególnych komponentów i prawidłowe wartości . Nie wszystko będę mógł sprawdzić ale co się da spróbuję.
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 3 Październik 2021, 23:17
Załączam ten PDF dla tych co nie potrafią
Ciekawa lektura....
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek Pomógł: 204 razy Dołączył: 25 Maj 2013 Posty: 2735 Skąd: Duisburg
Wysłany: 5 Październik 2021, 11:02
https://www.youtube.com/watch?v=oV8I4QDhmOI
Tu znalazlem ciekawostke: poszarpywanie silnika 2.0 tdci w Fordzie, a przeciez to taki sam motor jak w C5.
Obejzyj , jest na ten temat wiecej wiedzy na YT, jest tez o kalibracji wtryskiwaczy.
A moze Twoje problemy wynikaja z niesprawnosci czujnika temp. ?
Pitcarn
Mój samochód: Citroen C5 break
Poj. silnika (cm3): 1997
Paliwo: HDI
Wersja:: Exclusive
Rok prod.:: 2006 Pomógł: 1 raz Dołączył: 26 Sie 2014 Posty: 170 Skąd: Wrocław
Wysłany: 10 Październik 2021, 17:42
Cześć,
dzięki za rady i za pdf
Filtr fap miałem regenerowany w styczniu 2020. Został przeze mnie zaprogramowany lexią.
Lexia działa prawidłowo z moją C5, chciałem tylko sprawdzić co pokaże DIAGBOX ,dlatego podłączyłem auto jako p407.
Auto było u mechanika, robił wymianę węży hydro i osłon gumowych tylnych siłowników. Przy okazji zerknął na silnik.
Przede wszystkim wymienił poduszki silnika, obie były w stanie całkowitego rozpadu. Silnikiem z oczywistych względów już tak nie telepie ale usunąć usterki nie zdążył. Dostałem za to diagnozę (bardzo wstępną). Wg mechanika (mam do gościa 99% zaufania) to może być coś nie tak z FAP. Uważa on że ilość sadzy na wydechu jest nie możliwa do uzyskania w aucie z działającym filtrem. Dodatkowo u mnie na jałowych ciśnienie różnicowe jest równe 0. Nigdy się z czymś takim nie spotkał. Zawsze jest minimalne np. 4mBar nigdy 0. A doświadczenie ten człowiek ma naprawdę wieloletnie w naprawie aut francuskich więc nie mam podstaw do negowania jego oceny.
Z drugiej strony nie znalazłem nigdzie żadnego emulatora czy innego ustrojstwa które miałoby oszukiwać sterownik. Sama obudowa ECU wygląda nie otwieraną. Dodatkowo jak mi rok temu regenerowali turbinę to gośc od turbin źle podłączył podciśnienia przez co dolna klapa dozownika powietrza się nie otwierała a przymykała górna co dławiło silnik. Doszło do zapchania FAP, pojawił się komunikat na ekranie RT3. FAP był czyszczony.
Dlatego zakładam że FAP jest obecny, nie wycięty i sprawny.
Odpaliłem lexię i sam chciałem potestować zgodnie z tym pdf który załączył robson.
Pierwsze co zauważyłem to różnice w ilości powietrza. Lexia mówi że ma być 605mg a jest 436mg. I to na obrotach jałowych gdzie pdf mówi o 480mg przy wyłączonym EGR.
Kolejna rzecz którą zauważyłem to ciśnienie turbo. Na jałowych powinno być 1001mBar a jest 1022mBar.
Czy możliwe jest że mam zapchany intercooler i to przez niego przepływa mniej powietrza? Dodatkowo przez zmniejszenie objętości (przez zgromadzony syf) interoolera wzrasta ciśnienie.
załączam poniżej zdjecia z lexii. Auto jeżdżone przede wszystkim po obwodnicy Wrocławia wiec warunki ciężkie miejskie są mało realne . To ilość sadzy powoduje że sterownik tak odczytuje warunki jazdy a ilość sadzy musi być taka że filtr nie jest w stanie jej przefiltrować lub też jest uszkodzony wkład.
Zakupiłem filtr powietrza, zamierzam też wymontować intercooler i go wymyć. Sprawdzę czy to coś zmieni. Filtr kupiłem purflux z dodatkową wkładką z fizeliny.
Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek Pomógł: 204 razy Dołączył: 25 Maj 2013 Posty: 2735 Skąd: Duisburg
Wysłany: 10 Październik 2021, 21:26
Wedlug mnie, to EGR nie domyka sie. Ta wartosc powinna byc wieksza. Nie wiem , co masz na mysli, ale wedlug mnie chlodnica powietrza nie ma czym sie zapchac (chyba, ze jezdzisz bez filtra powietrza ) . Predzej Fap jest przypchany, cos jest tez na rzeczy z cisnieniem roznicowym. szkoda, ze nie zrobiles zdjec z wyzszych obrotow, np. 1000, 1500, 2000, 3000 i 4000. Byloby widac wiecej z pracy ukladow doladowania i fapa. To dymienie moze swiadczyc o uszkodzeniu rdzenia, albo dziurze w Fapie. Swiadczy o tym cisnienie 0 roznicowe.( ono moze takie byc, ale tylko w nowych filtrach) . Nie wiesz nic o skutecznosci czyszczenia filtra, jak rowniez jaka metoda to zrobiono. (pomyslowosc mechanikow jest oszalamiajaca). Odnosnie cisnienia, moze byc tez uszkodzenie na wezykach do czujnika ( bardzo typowe ) i zatkanie rurek metalowych na filtrze. To wszystko wychodzi przy obserwowaniu cisnienia w pelnym zakresie obrotow. W Twoim silniku ewidentnie brakuje powietrza, wiec albo sterowanie turbiny (mam nadzieje, ze jest oryginalna) , albo zatkanie wydechu, a tu albo Kat, albo Fap, albo oba. Niedomykajacy sie EGR tez bedzie miaol wplyw na cisnienie turbo. Najlepiej sprawdzic cisnienie przy np. 60kmh 3 bieg, a nastepnie zaslepic EGR i powtorzyc pomiar. Przy sprawnym zaworze cisnienia musza sie pokrywac 8 oczywiscie mierzone w Lexii ).
Jedyne co dzisiaj pokazales, to to, ze wtryski maja dobre korekcje.
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 12 Październik 2021, 21:09
No właśnie. Brak danych przy różnych obrotach ciśnienia...
Sprawdziłem - u mnie też nie ma różnicy ciśnienia. Nawet przy większych obrotach. Może coś tu w programie jest nie tak. Przy innynm sterowniku, w C8 - ładnie to widać.
P.S.
Pitcarn, proszę rób print-screen. Takie fotki z telefonu oprócz tego, że mają po 5MB to są nieczytelne bo światło się odbija. No i wstawiaj na forum fotki bo za jakiś czas nie będą widoczne dla potomnych....
temp kat.jpg FAP C8
Plik ściągnięto 37 raz(y) 314,47 KB
FAP1.jpg FAP
Plik ściągnięto 34 raz(y) 298,89 KB
fap7.jpg FAP
Plik ściągnięto 20 raz(y) 298,06 KB
fap5.jpg FAP
Plik ściągnięto 21 raz(y) 298,27 KB
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Pitcarn
Mój samochód: Citroen C5 break
Poj. silnika (cm3): 1997
Paliwo: HDI
Wersja:: Exclusive
Rok prod.:: 2006 Pomógł: 1 raz Dołączył: 26 Sie 2014 Posty: 170 Skąd: Wrocław
Wysłany: 17 Październik 2021, 19:43
Ok, postaram się robić printscreeny. Ostatnie 2 miesiące to u mnie w pracy jakiś chory wyścig szczurów, nie mam zwyczajnie czasu na zajęcie się samochodem tak jak bym chciał.
Co udało mi się zrobić to testy wg pdfu na postoju i przy pełnym gazie od 2000obr. Tu wszystko jest dobrze, wartości otrzymane zgadzają się z zadanymi i pokrywają w widełkach przyjętych w instrukcji. Taka sytuacja z rozjechanymi wartościami powietrza jak na moim wcześniejszym zdjęciu się już nie powtórzyła.
Jak już wreszcie znajdę chwilę to podjadę do jakiegoś speca od dpf/fap. Wszystko wskazuje że tu jest problem co pokrywa się z podejrzeniami Dejnekomirka i mojego mechanika.
Albo mam jakiegoś "cracka" w sterowniku silnika albo coś jest gdzieś pomodzone ponieważ filtr jest wypalany średnio co około 400-500km ale ilość użytego dodatku cały czas stoi na wartości 20mg widać to na 4 moim zdjęciu) a przecież powinna rosnąć wraz z ilością regeneracji. Po wypalaniu czuć z wydechu jakby chlor, taką niby "świeżość" (nie wiem jak to opisać).
3 lata wstecz przed urlopem chciałem dolać eloysu by mieć pewność że mi go w trasie nie zabraknie. Okazało się że zbiornik był prawie pełny. Przejechałem od tego momentu prawie 100tys km i biorąc pod uwagę że wypalanie jest jak wspomniałem co 400-500km a było przez chwilę nawet maks. co 200-300km) to chyba już byłby czas na dolewki. Ddoatkowo to ciśnienie różnicowe równe 0 na jałowych. Czytałem na frenchforum że ktoś wymieniał filtr fap po 200tys mil na funkiel nówkę i miał ciśnienie różnicowe około 4-10mbar. Odnoszę wrażenie że auto nawet jak nie jest w trybie regeneracji filtra/ wypalania to silnik i tak chodzi na zwiększonych dawkach paliwa jak podczas wypalania. Jak w lexi włączę funkcję pokazywania spalania chwilowego z uwzględnieniem wypalania to komputer pokładowy wcale nie pokazuje spalania. A zużycie paliwa jest większe od wskazywanego przez komputer o około 1-2litry/100km.
Jeżeli wtryski mam fabrycznie nowe i pozostałe podzespoły pokazują prawidłowe wartości to takie podwyższone spalanie chyba może być tylko przez dawki paliwa. Sprawdziłem ostatnie tankowanie, wyszło mi realne 8,5 L/100 km (wskazanie na kompie 7.2L/100km) a jeżdżę tylko obwodnicą i 10-15% miasto. Nawet jak lecę równo na tempomacie 90km/h to lexia pokazuje w polu typ jazdy: miasto, średnie co przecież jest bzdurą.
Pitcarn
Mój samochód: Citroen C5 break
Poj. silnika (cm3): 1997
Paliwo: HDI
Wersja:: Exclusive
Rok prod.:: 2006 Pomógł: 1 raz Dołączył: 26 Sie 2014 Posty: 170 Skąd: Wrocław
Wysłany: 31 Październik 2021, 11:09
Aktualizacja tematu.
Byłem u gości którzy zajmują m.in. chiptuninigiem, mają też warsztat "ogólny". Na próbę wyłączyli mi EGR (programowo + blaszka pod rurę egr). Auto przestało dymić.
Sposób w jaki pracuje silnik się nie zmienił więc pojadę do nich jeszcze raz niech kombinują dalej. Zrobiłem taką próbę, jechałem równo 2000 obr na 4 biegu. Wdepnąłem pedał gazu do oporu i auto zaczęło przyspieszać (bez efektu WOW ) ale jak zacząłem lekko odpuszczać gaz to auto zaczęło nabierać wigoru i tu dopiero było czuć przyspieszenie. Moja diagnoza za bogata mieszanka, silnik jest przelewany i dlatego tak chodzi.
Będę cisnął warsztat by dokładniej przyjrzeli się filtrowi FAP i wsadowi w ECU. Ciśnienie różnicowe FAP cały czas jak zaklęte pokazuje równe zero, nawet jak filtr zabity jest w 80% sadzą.
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 1 Listopad 2021, 11:29
Pitcarn napisał/a:
Ciśnienie różnicowe FAP cały czas jak zaklęte pokazuje równe zero, nawet jak filtr zabity jest w 80% sadzą.
To jak pisałem wcześniej, ten typ tak ma. Sterownik nie pokazuje tej różnicy ciśnień. Także w obu moich C4.
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek Pomógł: 204 razy Dołączył: 25 Maj 2013 Posty: 2735 Skąd: Duisburg
Wysłany: 13 Kwiecień 2023, 10:55
Mysle, ze ta dyskusja idzie w zla strone. Czujnik cisnienia roznicowego musi pracowac poprawnie! Na jego wskazaniach opiera sie cala dzialalnosc FAPa. Jesli on nie dziala , bardzo szybko dojdzie do zniszczenia filtra z powodu braku wypalania sadzy. To jest podstawa dzialania ukladu wydechu w dieslach z FAPem. Siedze w tym temacie pare lat i zawsze zyczynamy wojne od tego czujnika. Nigdy nie spotkalem sterownika, ktory nie pokazywal w parametrach danych z czujnika. Ale bardzo czesto uszkodzenie czujnika, uszkodzenie przewodow do czujnika (wywala blad), uszkodzenie wezykow do czujnika, brak filtra , albo dziura w filtrze sa powodem tej usterki. Zapchanie filtra to z kolei problemy z moca, brak cisnienia doladowania, szarpanie silnika i szukanie powodu w turbo, z wymiana wielu elementow silnika bez powodzenia dla wyniku. Czyli , brak wskazan czujnika to powazna usterka silnika, prowadzaca do powaznych problemow w krotkim czasie, powod do powaznych zmartwien. Nie wolno tego lekcewazyc w silniku diesla.
Wracajac do zaworu EGR w tym silniku , jest on po prostu nietrwaly, jego konstrukcja ma blad konstrukcyjny - czesto pada lozyskowanie silnika zaworu i tylko wymiana na nowy moze pomoc w dlyzszym wymiarze czasu. Nawet jesli elektrycznie pokazuje brak problemow, jego mechaniczne dzialanie jest niepoprawne i daje w/w objawy. Na probe mozna zaslepic przelot i sprawdzic , czy cos sie zmienilo w pracy silnika, ale: tak nie mozna jedzic normalnie. EGR bierze udzial w pracy silnika, bierze udzial w regulacji cisnienia doladowania i jego nieszczelnosc jest powodem slabej mocy i poszarpywania silnika w zakresie okolo 2500 obrotow. Przy ewidentnym uszkodzeniu zaworu , moze nawet dojsc do niemoznosci odpalenia silnika, ale to inny temat.
Radze Wam dobrze zdiagnozowac problem, bo slepy czujnik roznicowy to powazny problem.
Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek Pomógł: 204 razy Dołączył: 25 Maj 2013 Posty: 2735 Skąd: Duisburg
Wysłany: 13 Kwiecień 2023, 11:16
Pitcarn napisał/a:
Zrobiłem taką próbę, jechałem równo 2000 obr na 4 biegu. Wdepnąłem pedał gazu do oporu i auto zaczęło przyspieszać (bez efektu WOW ) ale jak zacząłem lekko odpuszczać gaz to auto zaczęło nabierać wigoru i tu dopiero było czuć przyspieszenie. Moja diagnoza za bogata mieszanka, silnik jest przelewany i dlatego tak chodzi.
Powodem takiego zjawiska moze byc zaladowanie filtra sadzami , a skoro czujnik nic nie pokazuje, to i sterownik nie wie jaki jest stan filtra. Duzy opor filtra hamuje przeplyw powietrza i nawet turbina nie jest w stanie podac odpowiednia ilosc jego do cylindrow i kolo sie zamyka. Po zmniejszeniu gazusklad mieszanki poprawia sie i poprawia sie efekt mocy. Jak sam widzisz , usuniecie EGR zmienilo charakter silnika , co swiadczy tylko o jego usterce.
Jet jeszcze jeden powod takiego zachowania : podcisnienie , sterujace VTG na turbinie. Ide o zaklad, ze nikt tego nie sprawdzal, a jest to bardzo wazne w silniku z turbina sterowana podcisnieniem (wielu kolegow juz o tym wie na tym forum) . Zbyt niska wartosc podcisnienia powoduje slabe doladowanie i podobny efekt turbo po odpuszczeniu gazu.
Zlikwidowanie EGR nie jest dobrym pomyslem: do tego systemu w sterowniku sa zapisane mapy i jego usuniecie powoduje duze zamieszanie w pracy silnika. Trzeba by wstawic nowy program, a to przekracza czesto umiejetnosci ludzi od tuningu. Do tej pory znam tylko jedna firme w Europie, ktora robi to dobrze. Usuniecie EGR i jego wylaczenie w programie prowadzi tylko do braku bledu, ale brak zaworu zaburza poprawna prace silnika. Jego praca jest agresywna, brak tej elastycznosci w jego pracy. No, ale kazdy dorosly jest i ma prawo robic , co mu sie podoba. O ile nie narusza prawa. Mysle, ze na pierwszym miejscu najwazniejsza jest dobra diagnoza. Dobra i doglebna. Pozdrawiam.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum