zaworek płytkowy po odwróceniu, widoczne na zdjęciu koło na płytce to miejsce styku sprężynki, płytka jest w bardzo dobrej kondycji i swietnie spełni swoją rolę
W zasadzie to już koniec opisu budowy pompy. Dla bardziej zaawansowanych przedstawione zdjęcia moga pomóc przy samodzielnej naprawie. koszty naprawy:
łozysko główne SKF - 90-120 zł
łozyski igiełkowe - 60 zł
uszczelnienia - oringi - ok 40 zł
rolki - brak danych
Naprawę pompy kazdy dokonuje na własna odpowiedzialnosć a przedstawione zdjęcia i opis sa tylko opisem jej budowy. Pozdrawiam MAX
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 24 Maj 2011, 21:19
MAX, Kawał dobrej roboty! Teraz wielu sie zastanowi zanim kupi drugą, taką samą na alledrogo
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Pompa jest bardzo prosta w budowie, aczkolwiek wykonana precyzyjnie. Głowne niedomagania to zacieranie tłoczków. dopiero po rozebraniu to widać. Ta rozebrana dawała całkiem niezle cisnienie ale od czasu do czasu przycinało się wspomaganie. teraz wim dlaczego. Chciałem to zrobić sam i zrobiłem. dla wprawnego mechanika naprawa pompy to max jeden dzień. Powim tylko jeszcze kilka tajemnic. Pompa w srodku jest pusta poza oparciem na dwóch łożyskach nic tam nie jest na wcisk, tylne łozysko igiełkowe nawet jesli nie dostanie się o takim wymiarze może być zastosowane inne bo korpus spokojnie można roztoczyć na wymiar, jest na to bardzo duzo miejsca.
Najczęsciej proponowana naprawa pompy polega wiecie na czym..? na wymianie łozyska głównego i odwróceniu płytek, na druga stronę. Ale ci którzy wymienia pozostałe elementy napewno będzie dużą satysfakcją i niestety należy dbać o układ i czyscić filtry i wymieniać lhm. Pozdrawiam MAX
Jeszce na koniec, najtrudniej zdjąć kolo pasowe pompy tak aby go nie uszkodzić- pokrzywić. Jest na bardzo duzy wcisk. Można zdjąć plastikową obudowę pompy podeprzec ja na uchwytach mocujących i wyprasować koło pasowe na prasie. Wałek główny pompy będzie wychodził z koła pasowego oraz łożyska głónego razem. kiedy kolo pasowe spadnie należy uważać aby nie powypadały tłoczki ze swoich miejsc. Przy rozbieraniu korpusów należy wkrętakiem zaznaczyć ich położenie względem siebie. wszystkie elementy takie jak tuleja łącząca korpusy, tuleja z uszczelnieniem wewnętrznym wciskamu i wuciskamy palcami, jedynie łożysko główne wybijamy przy użyciu gumowego młotka. Montażu pompy także dokonujemy na prasie. Niczego nie dobijamy młotkiem. koło pasowe ma być tak założone aby wałek główny z kołnierzem wewnętrznym koła pasowego stanowił jedną powierzchnię
Mój samochód: XM2,1 C4 Picasso Hatchback C5 X7 Sedan :
Poj. silnika (cm3): 2088 1.6 2.0
Paliwo: Diesel
Wersja:: Exclusive, Hatchback, Sedan Exclusive
Rok prod.:: 2010 Pomógł: 37 razy Dołączył: 14 Lis 2008 Posty: 1034 Skąd: okolice Głogowa
Wysłany: 25 Maj 2011, 11:19
MAX napisał/a:
Chciałem to zrobić sam i zrobiłem
I za taką robotę należy się pochwała i do tego jeszcze jaka satysfakcja
MAX napisał/a:
najtrudniej zdjąć kolo pasowe pompy tak aby go nie uszkodzić
Dysponując ściągaczem do sworzni
http://citroen.org.pl/forum/download.php?id=501
jest to najprostsza czynność przy demontażu .
Gdy rozbierałem taką pompę ( hm ? kilkanaście lat temu ) też ,było to dla mnie frajdą bo nie dysponowałem żadnym materiałem ( foto lub jakimś opisem ) poza chęcią poznania jej budowy
Ostatnio zmieniony przez robson 13 Lipiec 2011, 15:59, w całości zmieniany 1 raz
Jeszcze kilka słów do tematu:
Naprawa pompy nie wymaga specjalnych narzędzi, można ją przeprowadzić samodzielnie.
1. Żeby rozebrać pompę najpierw zdejmujemy obudowę pompy. Z praktyki powiem tylko, że nie jest to czynność łatwa, wymaga ostrożnego obchodzenia się aby nie pękła plastikowa obudowa. Pompy z obudową metalową czyli raczej te z początkowego okresu produkcji są później trudne do uszczelnienia i w praktyce nadają się tylko na części zamienne. Posiadają także inny uszczelniacz obudowy i raczej takiego już nigdzie nie znajdziecie. Mnie po kompletnym zregenerowaniu pompy z taka obudową ciśnienie lhm rozerwało stary uszczelniacz na strzępy, a płyn zalał całą komorę silnika w kilka sekund. Polecam więc raczej pompy z plastikową obudową. Uszczelniacz oring można za 2 - 10 zł dostać w sklepach skf
2. Po zdjęciu obudowy dajemy 2-3 krople klasycznego płynu hamulcowego dot 4 na koło pasowe tak aby rozluźniło się połączenie z wałkiem
3. ustawiamy pompę na dwóch klockach drewnianych tak aby koło pasowe było poziomo. Pompę opieramy na klockach za uszy mocujące pompę na silniku
4. dobieramy metalową tuleję o średnicy nieco mniejszej od średnicy wałka, aby jej położenie się nie zmieniło dokręcamy ją do wałka śrubą M8
5. Kilka stuknięć średnim młotkiem i koło pasowe powoli schodzi nam z pompy
6. Pompę należy w ostatniej fazie zdejmowania koła pasowego podtrzymać aby nie powypadały z niej tłoczki.
7. Po wyjęciu tłoczków - wcześniej należy zaznaczyć, który był w którym gnieździe dobrze jest dotrzeć gniazda zaworków kulistych w środku każdego tłoczka. Dociera się w dwóch etapach, najpierw używamy kulki o nieco większej średnicy od tej zaworkowej i pasty "0" , kulkę podtrzymujemy i obracamy ją przy pomocy skonstruowanego przyrządu, niektórzy uzywają ołówka z gumką na końcu, w gumce robi się wgłębienie, które powoduje, że kilka nie obraca się tylko dociera gniazdo, następnie tą samą pastą docieramy gniazdo kulką o średnicy zaworka. Fazka przylgni nie powinna mieć więcej niż 1-1,5 mm
8. Gniazda zaworków płytkowych wybijamy z korpusu pompy, wystarczy potem zamontować je w zwykłej wiertarce i przykładając do pilniczka lub kamienia szlifierskiego pod kątem 45 stopni doszlifować przylgnię zaworka tak by fazka nie była szersza niż 1-1,5mm. Zaworki ostrożnie wbijamy na swoje miejsce tak aby nie uszkodzić przylgni zaworu. Szlifujemy również tak jak pisałem wcześniej powierzchnię czołową zaworu.
W zasadzie to już wszystko na temat regeneracji takiej pompy, ale jeszcze uwagi :
1. Łożysko główne należy wymienić. Włożenie starego łożyska skutkuje nieprzyjemnym wrażeniem przycinania się wspomagania. Ma ono duże kulki toczne i z czasem na obwodzie łożyska powstają wgłębienia, to one dają taki efekt, po drugie pompa wtedy pomimo poprawionej szczelności jest głośna.
2. łożysko igiełkowe wałka pompy także należałoby wymienić, może być problem z jego dostępem ale warto. To łożysko obsadzamy w korpusie 2-3 mm głębiej niż było. W korpusie jest na to dużo miejsca, chodzi o to, że przez kilkanaście lat pracy wałek w miejscu styku z łożyskiem jest jednostronnie podtarty rzędu nawet do 0,5mm na obwodzie. Obsadzenie łożyska głębiej spowoduje, że przesunie się miejsce bezpośredniej pracy na część nie zużytą w takim stopniu.
Mój samochód: Był XM, jest BX 1.6
Poj. silnika (cm3): 1598
Paliwo: PB
Wersja:: Top
Rok prod.:: 1991 Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Gru 2013 Posty: 68 Skąd: Elbląg
Wysłany: 26 Styczeń 2014, 19:48
Może ktoś z was podać mi jakiś sposób na zdjęcie tego plastikowego dekla? Bo właśnie próbuje to zdjąc ale jakoś nie widzę żadnej sensownej opcji bez uszkodzenia.
Haveaniceday
Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 2500
Paliwo: On
Wersja:: Exclusive
Rok prod.:: 2000
Dołączył: 01 Maj 2013 Posty: 26 Skąd: Ołtarzew
Wysłany: 26 Styczeń 2014, 21:23
Czy pompa 6+2 wymaga podobnych zabiegów by przywrócić jej pełną "moc"? Głownie wspomina się jedynie o uszczelnianiu tejże pompy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum